Smartare kommunikation, starkare konvertering—Så tog Sambla nästa steg med Remotion

Remotion hjälpte Sambla att skapa en roadmap för datadriven kundkommunikation—och fick fortsatt förtroende att stötta i både kampanjutveckling och implementering av en mer träffsäker och skalbar kommunikation.

Smartare kommunikation, starkare konvertering—Så tog Sambla nästa steg med Remotion

Remotion hjälpte Sambla att skapa en roadmap för datadriven kundkommunikation—och fick fortsatt förtroende att stötta i både kampanjutveckling och implementering av en mer träffsäker och skalbar kommunikation.

Smartare kommunikation, starkare konvertering—Så tog Sambla nästa steg med Remotion

Remotion hjälpte Sambla att skapa en roadmap för datadriven kundkommunikation—och fick fortsatt förtroende att stötta i både kampanjutveckling och implementering av en mer träffsäker och skalbar kommunikation.

Om Sambla

Sambla är en ledande låneförmedlare i Norden som hjälper människor att jämföra och samla lån – snabbt, smidigt och med kundens bästa i fokus. Med flera starka varumärken i portföljen har Sambla byggt en position som en pålitlig partner i privatekonomiska beslut.

Utmaningen

För att möta nya tillväxtmål och stärka kundupplevelsen ville Sambla ta nästa steg i sin kommunikation. Ambitionen var att bli mer datadriven, relevant och träffsäker – i varje kontaktpunkt. Ett viktigt fokus låg på att öka graden av personalisering och kunna agera mer sammanhängande över flera kanaler. Trots tidigare investeringar fanns det ett behov av att se över nuläget, identifiera förbättringsområden och ta fram en tydlig plan för hur kommunikationen kan skapa ännu större effekt över tid.

Vårt uppdrag

Sambla anlitade Remotion för att genomföra en förstudie med målet att höja effekten av sin kundkommunikation. Fokus låg på att bättre nyttja befintliga investeringar – framför allt inom deras valda Customer Data Platform – för att möjliggöra mer relevanta, datadrivna och personaliserade dialoger.

Förstudien omfattade en genomlysning av Samblas kommunikation i samtliga kanaler – med särskilt fokus på de egna, som e-post och SMS, men även med en analys av potentialen inom paid media. Syftet var att förstå hur målgrupper och budskap används idag, och hur ett mer kanalöverskridande arbetssätt kan bidra till ökad effekt och en mer sammanhängande kundresa.

Arbetet resulterade i en konkret roadmap med tydliga rekommendationer för hur datamodellen kan justeras, hur en samlad kundvy kan etableras och hur kommunikationen kan styras mer i realtid – baserat på var varje individ befinner sig och vilka behov som finns. Målet var att skapa en skalbar grund för triggad kommunikation som stärker både kundupplevelsen och affären.

Nästa steg – från plan till praktik

Efter förstudien fick Remotion fortsatt förtroende att stötta Sambla i det operativa arbetet med att utveckla och aktivera nya kampanjer. En dedikerad Marketing Automation-specialist förstärkte teamet och bidrog till att öka tempot i det dagliga arbetet.

Samtidigt påbörjades implementationen av roadmapen. Remotion hjälpte till att vidareutveckla datamodellen i CDP:n utifrån affärens behov, och stöttade verksamheten i att kravställa mot tech-organisationen – så att nya lösningar byggdes med rätt förutsättningar från början. Arbetet drevs utifrån tydligt definierade use cases och med affärsnytta som ledstjärna i varje steg.

Elena Gomez

Marketing automation manager

Remotion har genom välplanerade och engagerande workshops hjälpt oss att få fram värdefulla insikter. Deras lyhördhet och stöd genom processen har varit en viktig del av ett givande samarbete.

Elena Gomez

Marketing automation manager

Remotion har genom välplanerade och engagerande workshops hjälpt oss att få fram värdefulla insikter. Deras lyhördhet och stöd genom processen har varit en viktig del av ett givande samarbete.

Elena Gomez

Marketing automation manager

Remotion har genom välplanerade och engagerande workshops hjälpt oss att få fram värdefulla insikter. Deras lyhördhet och stöd genom processen har varit en viktig del av ett givande samarbete.

Hör av dig till oss

0
0

NPS

0
0

Projektveckor

Projektveckor

Hör av dig till oss

Hör av dig till oss

0

NPS

0

Veckor

Hör av dig till oss

Hör av dig till oss

Hör av dig till oss

Projektteam

Hannes Bünger

Co-lead för tillväxt

Hannes Bünger

Co-lead för tillväxt

Hannes Bünger

Co-lead för tillväxt

Max Grassi

Personaliseringsexpert

Max Grassi

Personaliseringsexpert

Max Grassi

Personaliseringsexpert

Per Willebrand

VD

Per Willebrand

VD

Per Willebrand

VD

Sandra Norberg

Specialist för kundresor

Sandra Norberg

Specialist för kundresor

Sandra Norberg

Specialist för kundresor

Hör av dig till oss

Hör av dig till oss