Huvudutmaning
Med över 100 franchisetagare som opererade lokalt och internationellt mötte O’Learys utmaningen att synkronisera marknadsföringsinsatser för att öka varumärkesmedvetenheten och driva försäljningen.
Framgång & utförande
Uppdraget
Remotion f.d. DigiView började resan med O’Learys redan 2014. Genom framgångsrika investeringar med flera lokala franchisetagare fick DigiView förmånen i att hantera O’Learys nordiska sociala mediekampanjer med huvudmålet för att öka O’Learys totala försäljning och affärstillväxt. En del av samarbetet var att implementera en skalbar teknisk struktur för alla 100+ restauranger med avsikt att effektivt öka varumärkesmedvetenheten och försäljningen på lokal, nationell och nordisk nivå som helhet.
Metod
Franchise-strategi
Teknisk arkitektur
Kampanjhantering och innehållsproduktion
Mediaplanering och betald annonsering
Benchmarking för försäljning och kundinsikt
Franchisetrategi
Strategin hade som ambition att harmonisera kommunikationsaktiviteterna kring medvetenhet, engagemang och räckvidd mellan O’Learys varumärkesenhet och den lokala franchisetagaren. Strategin var grundad på tydliga riktlinjer, som alla rörde företagens samstämmighet, kommunikationen av varumärket och policys för hur den enade fronten skulle engagera sig i sociala medier. Vidare bestod strategin av O’Learys varumärkes övergripande mål och syften, strategiska och tekniska verksamhetsmetoder, unika målgrupper för såväl lokal som nordisk tillämpning och mätrapportering. För att attrahera och öka relevant engagemang byggdes den grundläggande plattformen för målgrupperna på tre specifika fokusområden. Individer intresserade av sport, mat och dryck samt studenter.
Teknisk struktur för 120+ restauranger
Det var avgörande att styra marknadsstrategin från O’Learys varumärkes centrala punkt på grund av de många franchisetagare som verkar både på lokal och nordisk nivå. Huvudmålen för detta arbete var att ha de rätta förutsättningarna för att driva försäljningen av hamburgare och presentkort, samt att mäta investeringarna offline. Detta möjliggjordes genom att skapa annonskonton, sätta upp pixlar och andra tekniska spårningssystem hos alla lokala franchisetagare för att noggrant mäta prestandan.
Internationell kampanjhantering
Remotion hanterade och optimerade alla kampanjer enligt strategin, annonsplanen och innehållet som främst distribuerades under lanserings- och helgsäsonger. Detta samarbete innefattade att internationellt distribuera de olika kampanjerna på en nordisk nivå (Sverige, Norge, Island och Finland) i enlighet med strategin. För att nå den bästa möjliga avkastningen på investeringarna var optimering för relevanta målgrupper en pågående aktivitet. Vidare baserades detta på en omfattande analys av kunddatabaser, befintliga målgrupper, följare, webbplatstrafik, tidigare bokningar och lookalike-målgrupper. Tack vare den kompletta lösning som skapades specifikt för O’Learys varumärke och deras franchiser kunde vi mäta intäkterna offline.