En av de mest framgångsrika varumärkesstudierna

Bravo är ett av Sveriges mest kända varumärken inom livsmedels- och dryckesektorn, särskilt erkänd som landets bästsäljande juice. Under åren har Bravo utökat sitt produktsortiment till att omfatta erbjudanden som Bravo Smoothie.

En av de mest framgångsrika varumärkesstudierna

Bravo är ett av Sveriges mest kända varumärken inom livsmedels- och dryckesektorn, särskilt erkänd som landets bästsäljande juice. Under åren har Bravo utökat sitt produktsortiment till att omfatta erbjudanden som Bravo Smoothie.

En av de mest framgångsrika varumärkesstudierna

Bravo är ett av Sveriges mest kända varumärken inom livsmedels- och dryckesektorn, särskilt erkänd som landets bästsäljande juice. Under åren har Bravo utökat sitt produktsortiment till att omfatta erbjudanden som Bravo Smoothie.

Huvudutmaning

Den primära utmaningen för Bravo var att framgångsrikt lansera den nya produkten Bravo Smoothie, att öka varumärkesmedvetenheten och säkerställa att målgruppen blir medveten om den nya produkten. Även öka köpintentionen och uppmuntra konsumenterna att överväga att köpa Bravo Smoothie. För att uppnå dessa mål samarbetade Bravo med Remotion, f.d. DigiView för att utveckla en omfattande kampanjstrategi som inkluderade kreativ konceptutveckling, annonsproduktion, medieplanering, betald annonsering och en varumärkesstudie (brand lift) för att mäta kampanjens inverkan.

Nyckeltal

  • Ad recall för kampanjen: 9 pt

  • Ökad varumärkeskännedom: +13%

  • Ökad köpintention: +3%

Framgång & utförande

Uppdraget

Bravo är ett av Sveriges mest kända varumärken inom livsmedelsprodukter och Sveriges mest sålda juice. Under åren har Bravo utökat sitt produktutbud, och det var dags för lanseringen av Bravo Smoothie. Remotions uppdrag var att öka medvetenheten och köpintentionen för den nya produkten genom att använda en mängd olika kommunikationsplattformar, och efter kampanjen genomföra en varumärkesstudie (brand-lift) för att mäta kampanjens inverkan.


Metod
  • Kreativt koncept

  • Annonsproduktion

  • Mediaplanering och betald annonsering

  • Varumärkesstudie och mätning

  • Benchmarking för kundförsäljning


Exekvering & kreativt koncept

Den huvudsakliga målgruppen för Bravo är familjer med två eller fler barn som bor hemma och har ett svenskt frukostbeteende under vardagar. Juice konsumeras främst vid frukost (75% av den totala volymen under frukosttillfällen) och det gäller även för Bravo-konsumenter. Dessutom ses Bravo mer som en törstsläckare jämfört med andra juicevarumärken, speciellt på eftermiddagar och kvällar. Därför anpassade vi vårt kreativa koncept till tre typer av målgrupper: Shoppare (starkast köpkraft: föräldrar i familjer med barn mellan 3-25 år som bor hemma), konsumenter (barn 7-20 år) och smakälskare (personer ansvariga för inköp i åldersspannet 25-50 år).

Med våra målgrupper i åtanke fokuserade vi på att kommunicera produkten i miljöer som speglade våra målgruppers vardagsliv såsom frukost, picknick eller på språng. Detta för att skapa relevanta associationer och sätta Bravo Smoothie i topp i minnet vid varje tillfälle och naturligtvis, i butiken. Framför allt prioriterade vi tidigt varumärkesbyggande och ha ett starkt produktfokus för att säkerställa påverkan på både varumärke och produkt samt konsistens över olika innehållsdelar för att generera bra annonsåterkallelse.


Distribution

För smoothiekampanjen körde vi en videoannons på Facebook indelad i tre olika varianter av innehåll (blandade frukter, röda bär och tropiska frukter). Målet med denna kampanj var varumärkesmedvetenhet och räckvidd. Vår ambition var också att vara närvarande särskilt under de mest köpintensiva perioderna: lönehelger och helger. Kampanjen levererade nästan 5 miljoner intryck, nådde 1,4 miljoner människor och hade en genomsnittlig frekvens på 3,5. Vi nådde även 52 % av den potentiella målgruppen (2 760 000 personer) där 50 % av målgruppen tittade minst 3 sekunder av de 7 sekunder långa annonserna.


Varumärkesstudie

Efter kampanjperioden genomfördes en brad-lift studio där kampanjens inverkan uppmättes via Meta. I studien kunde vi se ökad varumärkesmedvetenheten och om målgrupperna fått ett högre incitament till att köpa produkten i fysiska butiker.

Smoothiekampanjen lade grunden för hur Bravo och andra varumärken inom Lactalis Group skulle lyckas med att lansera nya idéer genom kreativa koncept och marknadsföring på sociala medier. Bravo kunde se en ökning av varumärkesmedvetenheten med hela 13% och ökad köpbenägenhet med 3% som resultat av kampanjen! I denna kampanj såg Lactalis Group ett av de bästa resultaten inom gruppen och använde detta som ett "best practice"-exempel för framtida kampanjer.

Elodie Jeffredo

Bravo gjorde en av Lactalis 2018 mest framgångsrika kampanjer och genomförde bästa praxis för framgång!

Elodie Jeffredo

Bravo gjorde en av Lactalis 2018 mest framgångsrika kampanjer och genomförde bästa praxis för framgång!

Elodie Jeffredo

Bravo gjorde en av Lactalis 2018 mest framgångsrika kampanjer och genomförde bästa praxis för framgång!

Hör av dig till oss

Hör av dig till oss

Hör av dig till oss

0

NPS

0

Veckor

Relaterade tjänster

Hör av dig till oss

Hör av dig till oss

Hör av dig till oss