
Huvudutmaning
Lensway syftade till att öka försäljningen och driva högre försäljning av kontaktlinser under kampanjperioden. Huvudmålet var att också dela ut 25 000 par NORR-solglasögon som en del av marknadsföringserbjudandet. Öka varumärkesmedvetenheten och förstärka kännedomen för och om NORR-kampanjen i Sverige och Norge under en tre månader lång period.
Nyckeltal
6.6x ROAS
+12 punkter (brand lift)
23,7% i genomsnittligt engagemangsgrand för samtliga annonser
Framgång & utförande
Uppdraget
Varje år lanserar Lensway sin sommar- och höstkampanj, som erbjuder ett gratis par solglasögon från märket NORR vid köp av kontaktlinser online. Remotions (f.d. DigiView) uppdrag var att designa och distribuera NORR-kampanjen över hela Sverige och Norge och effektivt driva målgrupperna genom hela försäljningstratten med ett huvudfokus på konvertering. Förutom strategin och distributionen syftade NORR-kampanjen också som en nollmätning av varumärkeskännedomen och en Brand Lift-studie genomfördes.
Metod
Strategi för sociala medier (full funnel)
Mediaplanering och betald annonsering
A/B-tester och optimering
Brand Lift-studio och ROI-mätning
Benchmarking för försäljning och kundinsikt
Strategi
Huvudsyftet med kampanjen var att maximera försäljningen med befintliga och nya kunder. Utöver detta var ambitionen att bli "top of mind", utöka räckvidden och optimera under hela kampanjperioden. För detta användes tre steg i kundresan: Uppmärksamhet, medvetenhet och konvertering. Medvetenheten om erbjudandet kommunicerades vid den första kontakten. För att fånga målgruppens uppmärksamhet, vinklades kommunikationen baserat på deras köpbeteende och intention.
Koncept
Innehållet var designat för att fånga uppmärksamheten, utnyttja samtliga format och annonsplaceringar och dess möjligheter, där vi och genomförde kognitiv anpassning efter mänskligt beteende. Inledningsvis fokuserade kommunikationen på rationella värden med en konsekvent exponering av varumärket. Därefter riktades kommunikationen mot de emotionella värdena. Kampanjen bestod av hundratals annonsformat, designade med ett sommartema, som distribuerades över hela Norge och Sverige.
Distribution
Distributionsstrategin inkluderade plattformarna Facebook, Instagram, Snapchat och YouTube. Ursprungligen började kundresan med breda målgrupper för medvetenhetsstadiet, och lyfte fram varumärket och erbjudandet. Publiken var engagerade och tilldelade med olika annonser på solglasögon eller kontaktlinser med syftet att segmentera relevanta meddelanden för varje målgrupp nere i konverteringsfasen. Vidare omarbetade vi det befintliga e-postinnehållet för Messenger, sponsrade unika YouTube-annonser, som var skräddarsydda efter nyckelord, och skapade annonser som var anpassade efter händelse som exempelvis väder och semester. Dessutom användes retargeting-annonser som ett komplement till strategin. Målgruppen för denna grupp var icke-köpare och tidigare köpare av Lensway. Ambitionen var att påminna målgruppen att nyttja erbjudandet genom att visa dynamiska produktannonser (DPA).