Resan mot Stockholms största bildelningstjänst på sex månader

I oktober 2018 fick Stockholm sin första elbilspool, och med 300 tillgängliga Aimo-bilar på Stockholms gator lanserades Aimo.

Resan mot Stockholms största bildelningstjänst på sex månader

I oktober 2018 fick Stockholm sin första elbilspool, och med 300 tillgängliga Aimo-bilar på Stockholms gator lanserades Aimo.

Resan mot Stockholms största bildelningstjänst på sex månader

I oktober 2018 fick Stockholm sin första elbilspool, och med 300 tillgängliga Aimo-bilar på Stockholms gator lanserades Aimo.

Omfattning & mål

Projektet omfattade en lanseringskampanjsstrategi i sociala medier med huvudfokus på konvertering och lojalitet. Andra mål var att upprätta och lansera Aimo som varumärke, fånga relevanta målgruppsgrupper baserat på intresse och beteende, driva appinstallationer och värna om lojala användare. Sagt och gjort, tillsammans satte vi ett ambitiöst mål på 20 000 appinstallationer för tre månader.


Nyckeltal

  • 80 000+ appinstallationer

  • 175 000 + genomförda bilresor

  • En minskad appnedladdningskostnad med -93.5%


Framgång & utförande

Metod
  • Full-funnel strategi för sociala medier

  • Hypotesmodellering

  • Koncept & innehållsproduktion

  • Målgruppssegmentering och skalbarhet

  • Mediaplanering och betald annonsering

  • AB-tester och optimering

  • Mätning

  • Benchmarking för användare och företagsinsikter

Lanseringsstrategi

För att skapa och anpassa en vattentät kommunikationsstrategi var vårt första steg att analysera konkurrenter och potentiella målgrupper både inom tullarna i Stockholm och i de närliggande förorterna. Strategin fastställdes genom analysen, som inkluderade en detaljerad innehålls- och distributionsplan för varje målgruppssegment. Även om målet var detsamma för varje målsegment (att skapa varumärkeskännedom, övervägande av tjänsten och maximera användningen av appen) skulle uppfattningen av aimos budskap upplevas unikt beroende på livsstil och beteende.

Kundresan

Baserat på Aimos varumärkeskoncept "gets you there" skapade och producerade vi annonser anpassade till våra fyra fokusområden som syftade till att fånga uppmärksamhet, bygga medvetenhet och uppmuntra till frekvent användning av tjänsten. Under lanseringskampanjen nåddes medborgarna i Stockholm av våra annonser genom en kreativ kombination av aimos bilinformation tillsammans med relevanta nyckelord för att skapa rätt associationer. Syftet med varumärkesmedvetenhetsannonserna var att sätta aimo på kartan som "Stockholms första elbilspool" genom att använda visuella kopplingar till bilens exteriör och kännetecken för Stockholm. När vi gick nedåt i tratten fokuserade de följande annonserna strikt på beteendet hos målgrupperna. Detta innebar att varje målgrupp fick skräddarsydda annonser baserat på deras unika beteende och livsstilsval.

Distribution

Distribueringsplanen inkluderade tre kampanjer: förlansering, lansering och efterlansering. Förlanseringen syftade till att bygga varumärkeskännedom och samla in data om våra målgrupper, som skulle användas för lanseringskampanjen. Lanseringskampanjen fokuserade på att etablera en bred varumärkeskännedom för aimo och dess tjänst i Stockholm. Den kärnmässiga målgruppen delades in i tre kategorier: konkurrenter, demografi och livsstil. Tillsammans med de segmenterade kärnmålgrupperna genomförde vi A/B-splittester mellan rationella och emotionella värden. Utöver detta bearbetade vi den engagerade publiken (de som hade laddat ner appen men inte registrerat sig eller använt tjänsten) genom att visa dem dynamiska produktannonser (DPA), vilket ger oss möjlighet att granulerat rikta oss till människor med hög relevans i alla steg av försäljningstratten.

Hör av dig till oss

Hör av dig till oss

Hör av dig till oss

0

NPS

0

Veckor

Relaterade tjänster

Hör av dig till oss

Hör av dig till oss

Hör av dig till oss