Byggmax är en av Nordens största aktörer inom byggvaruhandel och e-handel, med målet att göra det enkelt och prisvärt för alla att förverkliga sina byggprojekt. Med ett brett sortiment och en stark digital närvaro är Byggmax en självklar partner för både hemmafixare och proffs.
Utmaningen
Byggmax hade redan valt ett personaliseringsverktyg för sin e-handel, men behövde stöd i hur man bäst skulle implementera och använda det för att skapa verklig effekt. Ambitionen var att snabbt kunna visa på värde, säkra en tydlig ROI och samtidigt bygga en skalbar modell för långsiktig utveckling. För att lyckas behövde man en plan som tog hänsyn till både resursåtgång och komplexitet – och som samtidigt pekade ut de use cases med störst potential att driva affärsresultat.
Vårt uppdrag
Remotion anlitades 2022 för att genomföra en förenklad förstudie med syftet att ta fram en use case-driven roadmap för personalisering i e-handeln. Fokus låg på att identifiera insatser som kunde ge snabb effekt, samtidigt som grunden lades för långsiktig skalbarhet.
Förstudien resulterade i en tydlig plan med prioriterade use cases, där både resurskrav och tekniska förutsättningar vägdes in. Rekommendationerna omfattade även hur effekterna skulle mätas och följas upp – för att säkerställa att personaliseringsarbetet inte bara blev ett projekt, utan en affärsdrivande kapabilitet.
Nästa steg – från plan till praktik
Efter den inledande förstudien fick Remotion fortsatt förtroende att stötta Byggmax – både i implementeringen av personaliseringsverktyget och i det löpande arbetet med att förverkliga roadmapen.
Sedan dess har våra personaliseringsspecialister arbetat nära Head of Online Sales och e-handelsteamet för att:
Sätta upp över 500 aktiva personaliseringskampanjer i e-handeln på fyra marknader
Genomföra mer än 1 500 A/B-tester och kontinuerligt utvärdera kampanjernas effekt mot kontrollgrupper
Etablera ett strukturerat arbetssätt för kontinuerlig optimering och lärande
Bland de mest framgångsrika exemplen finns noggrant kurerade och testade kampanjer som personaliserade produktrekommendationer på produktsidor (PDP), startsida (HP) och kategorisidor. Dessutom har flera personliga shopping mission-sidor skapats – till exempel för dig som vill lägga trall eller måla om huset – samt en hyperpersonaliserad “Bara för dig”-sida som lyfter fram relevanta produkter och inspiration baserat på användarens beteende.