Kundprojekt

Retail Media som resultatdrivare

Adlibris valde att arbete långsiktigt med Remotion för att ta fram och införa en ny strategi för Retail Media.

Bild en en trave böcker

Kundprojekt

Retail Media som resultatdrivare

Adlibris valde att arbete långsiktigt med Remotion för att ta fram och införa en ny strategi för Retail Media.

Bild en en trave böcker

Kundprojekt

Retail Media som resultatdrivare

Adlibris valde att arbete långsiktigt med Remotion för att ta fram och införa en ny strategi för Retail Media.

Bild en en trave böcker

Om Adlibris

Adlibris är Nordens största nätbokhandel med verksamhet i Sverige, Finland och Norge. I Sverige driver bolaget även 25 fysiska butiker. Varje år lanseras tusentals nya boktitlar, och förlagen har ett tydligt behov av att marknadsföra dessa till relevanta målgrupper.


Retail Media – ett beprövat koncept i ny digital tappning

Retail Media handlar om att öppna upp sina egna kanaler – till exempel hemsidan och nyhetsbrev – för annonsering från leverantörer eller varumärken. Det vanligaste är att företag som redan säljer via en återförsäljare erbjuds möjligheten att marknadsföra sig mot dennes kunder. Leverantören och varumärken vill möta kunden där slutkonsumenten är.

I praktiken är Retail Media inget nytt. Inom dagligvaruhandeln har det länge varit standard att t.ex. erbjuda "prova på"-montrar i butik. Den digitala motsvarigheten, kan liknas vid sponsrade produkter på Amazon eller Google Shopping – men på återförsäljarens egna ytor och kanaler.

Det som gör att Retail Media vuxit i betydelse är lönsamheten: försäljning av egna annonsytor innebär hög marginal och låg kostnad. För e-handlare kan det innebära att en betydande del av resultatet kommer just från Retail Media – det blir ett konkret sätt att kapitalisera på trafik och kunddata.


Från traditionell annonsering till datadrivna samarbeten

Under de senaste åren har Adlibris investerat i att förbättra sina digitala gränssnitt och sin förmåga att samla in och använda kunddata. Detta möjliggjorde att förändra hur man samarbetade med förlagen.


Förflyttningen innebar:

Ett skifte mot egna kanaler – investeringar fokuserades på mail, webb och organsika inlägg istället för externa annonsplattformar.

Paketering efter behov – olika upplägg för exempelvis etablerade författare och debutanter, istället för isolerade annonsytor.

Målgruppsstyrning baserad på kunddata – annonser riktades till läsare med intresse för specifika genrer eller författare.

Ny prisättningsmodell– med fokus på effekt, räckvidd och win-win för förlag och Adlibris.

Automatisering – för att möjliggöra skalbar och effektiv hantering.


Remotions roll i förändringsresan

Remotion har varit en långsiktig partner i arbetet, med helhetsansvar från strategi och konceptutveckling till implementering och förändringsledning. Samarbetet har omfattat både interna processer hos Adlibris och det operativa arbetet tillsammans med förlagen.

Hör av dig till oss

Hör av dig till oss

Hör av dig till oss

0

NPS

0

Veckor

Hör av dig till oss

Hör av dig till oss

Hör av dig till oss

Projektteam

Hannes Bünger

Co-lead för tillväxt

Hannes Bünger

Co-lead för tillväxt

Hannes Bünger

Co-lead för tillväxt

Jesper Molinder

Managementkonsult

Jesper Molinder

Managementkonsult

Jesper Molinder

Managementkonsult

Marcus Bodin

Specialist för performance & tillväxt

Marcus Bodin

Specialist för performance & tillväxt

Marcus Bodin

Specialist för performance & tillväxt

Max Grassi

Personaliseringsexpert

Max Grassi

Personaliseringsexpert

Max Grassi

Personaliseringsexpert

Sofia Torpfeldt

Managementkonsult

Sofia Torpfeldt

Managementkonsult

Sofia Torpfeldt

Managementkonsult

Hör av dig till oss

Hör av dig till oss