Funnelmarknadsföring i sociala medier för detalj- och e-handel

Kjell & Company är en ledande svensk elektronikhandlare med ett brett sortiment & kunniga experter. Uppdraget var att förbättra narvaron online & synligheten i sökmotorer genom datadrivna metoder och SEO, för en bättre omnikanalsupplevelse.

Funnelmarknadsföring i sociala medier för detalj- och e-handel

Kjell & Company är en ledande svensk elektronikhandlare med ett brett sortiment & kunniga experter. Uppdraget var att förbättra narvaron online & synligheten i sökmotorer genom datadrivna metoder och SEO, för en bättre omnikanalsupplevelse.

Funnelmarknadsföring i sociala medier för detalj- och e-handel

Kjell & Company är en ledande svensk elektronikhandlare med ett brett sortiment & kunniga experter. Uppdraget var att förbättra narvaron online & synligheten i sökmotorer genom datadrivna metoder och SEO, för en bättre omnikanalsupplevelse.

Huvudutmaning

Under 2019 investerade Kjell & Company i en helt ny digital upplevelse inklusive lanseringen av en helt ny e-handel. Under denna digitala expansion var Remotions, f.d. DigiView, uppdrag att stärka samspelet mellan butikshandel och e-handel via sociala medier och marknadsföra Kjell & Companys produkter genom en fullständig kundresa för att skapa lönsamhet.

Nyckeltal

  • 23.58 i genomsnittlig ROAS

  • 74 000+ köp

  • 70% tillväxt i onlineförsäljning 2019

Framgång & utförande

Metod
  • Full funnel marknadsföring i sociala medier

  • Digitalt koncept och innehållsproduktion

  • Mediaplanering och betald annonsering

  • A/B-testning och optimering

  • ROI-mätning och målgruppsinsikter

Strategi

För att lyckas de uppsatta målen formades strategin utifrån tre arbetsområden; varumärke, engagemang och försäljning. Istället för att bara arbeta i de lägre delarna av marknadsföringstratten flyttade vi fokus till den övre tratten så att vi kunde prospektera relevanta målgrupper i par med rätt meddelande. Det var viktigt att hålla sig i överensstämmelse med ett tydligt koncept, lyfta fram de unika kärnvärdena för Kjell & Company och skapa innehåll som skapar uppmärksamhet både betalt och organiskt. Den pågående planen för 2019 kapslade in en fullständig organisk och betald funnelstrategi: awareness, consideration, conversion, maintain och expand samt dynamiska annonser under hela perioden.

Kreativa riktlinjer
  • Förmedla känslan av modern teknik

  • Lekfull, samtida och enkel stil

  • Återkommande använda Kjell & Companys blå färg

Distribution

Som kanaler användes Facebook, Instagram, Facebooks publiknätverk och Snapchat för alla Kjell & Companys marknader (Sverige och Norge). Strategin inkluderade också en datadriven målgruppsmetod, som kontinuerligt optimerades baserat på konsumentbeteende under året. Eftersom tratten inkluderade maintain-fasen hade vi också retargeting-fokus med ambitionen att påminna målgrupperna om att dra nytta av erbjudandet igen tillsammans med att exponera dem för dynamiska produktannonser, baserat på deras unika webbplatsbeteende.

Hör av dig till oss

Hör av dig till oss

Hör av dig till oss

0

NPS

0

Veckor

Relaterade tjänster

Hör av dig till oss

Hör av dig till oss

Hör av dig till oss