Huvudutmaning
Under 2019 investerade Kjell & Company i en helt ny digital upplevelse inklusive lanseringen av en helt ny e-handel. Under denna digitala expansion var Remotions, f.d. DigiView, uppdrag att stärka samspelet mellan butikshandel och e-handel via sociala medier och marknadsföra Kjell & Companys produkter genom en fullständig kundresa för att skapa lönsamhet.
Nyckeltal
23.58 i genomsnittlig ROAS
74 000+ köp
70% tillväxt i onlineförsäljning 2019
Framgång & utförande
Metod
Full funnel marknadsföring i sociala medier
Digitalt koncept och innehållsproduktion
Mediaplanering och betald annonsering
A/B-testning och optimering
ROI-mätning och målgruppsinsikter
Strategi
För att lyckas de uppsatta målen formades strategin utifrån tre arbetsområden; varumärke, engagemang och försäljning. Istället för att bara arbeta i de lägre delarna av marknadsföringstratten flyttade vi fokus till den övre tratten så att vi kunde prospektera relevanta målgrupper i par med rätt meddelande. Det var viktigt att hålla sig i överensstämmelse med ett tydligt koncept, lyfta fram de unika kärnvärdena för Kjell & Company och skapa innehåll som skapar uppmärksamhet både betalt och organiskt. Den pågående planen för 2019 kapslade in en fullständig organisk och betald funnelstrategi: awareness, consideration, conversion, maintain och expand samt dynamiska annonser under hela perioden.
Kreativa riktlinjer
Förmedla känslan av modern teknik
Lekfull, samtida och enkel stil
Återkommande använda Kjell & Companys blå färg
Distribution
Som kanaler användes Facebook, Instagram, Facebooks publiknätverk och Snapchat för alla Kjell & Companys marknader (Sverige och Norge). Strategin inkluderade också en datadriven målgruppsmetod, som kontinuerligt optimerades baserat på konsumentbeteende under året. Eftersom tratten inkluderade maintain-fasen hade vi också retargeting-fokus med ambitionen att påminna målgrupperna om att dra nytta av erbjudandet igen tillsammans med att exponera dem för dynamiska produktannonser, baserat på deras unika webbplatsbeteende.