Huvudutmaning
Office Depot ville skala upp sina digitala marknadsföringsinsatser och samarbetade med Remotion i början av 2020. Med huvudfokus för att stärka positionen på marknaden, locka nya nya kunder inom både B2C och B2B och samt bibehålla befintliga kunder, och skapa ett ramverk för unika och automatiserade kundresor.
Nyckeltal
39x i genomsnittlig ROAS för Meta
42% lägre kostnad per köp för sociala medier
+383% ökad försäljning via sociala medier
Framgång & utförande
Strategi
Strategin för betald annonsering i sociala medier inkluderade flertalet unika kundresor för Office Depots kunder inom två affärsområden; Kontorsmaterial och företagstjänster. Fokus var att driva försäljning genom att generera varumärkesmedvetenhet, leads och inköp—både i butik och online. För att uppnå detta behövde vi på Remotion implementera en teknisk infrastruktur med fokuset att bygga datadrivna målgrupper baserat på kunders beteende i sociala medier och på webben. Detta kombinerades med relevant och anpassat innehåll för varje steg i marknadsföringstratten.
Koncept
Office Depot ville göra ett mindre varumärkesskifte och börja kommunicera på ett nytt och mer modernt sätt. Alla olika fokusområden behövde kommuniceras mer kreativt och med en ny, attraktiv röst. Med detta i åtanke myntade Remotion budskapet "Allt för kontoret, och lite till." Detta var utgångspunkten för all annonsering i sociala medier.
För att skapa igenkännelse och högre relevans var fokus att visa upp flera olika typer av kontor- och arbetsliv och de olika stämningar detta kan innefatta. Konceptet var anpassningsbart och kunde lätt justeras när också pandemin tog över och chockade världen, då människor började arbeta hemifrån.
Distribution
Facebook, Instagram och Pinterest var de primära kanalerna för affärsområdet kontorsmaterial (B2C). Det distribuerades med ett datadrivet tillvägagångssätt där nyckeln var att kontinuerligt prospektera målgruppen som var mycket troliga att engagera sig i kommunikationen och därefter forsla dem längre ner i marknadsföringstratten. Distributionsplanen inkluderade också flera steg i konverteringsfasen, såsom butiksbesök och dynamiska produktannonser (DPA), för att säkerställa att annonserna alltid var så relevanta som möjligt och för att öka mängden konverteringar. För företagstjänster, ett annat av Office Depots erbjudanden, valdes LinkedIn som kanal och Facebook och Instagram som sekundära retargeting-kanaler. De viktigaste faktorerna för framgång var att kontinuerligt optimera, utvärdera de hypoteser som togs fram och arbeta med en datadriven målgruppsmetod.