Bakgrund
KP Energy är en av Sveriges ledande grossister inom solenergi, elbilsladdningssystem och energilagring och ingår i OK-Q8 AB. KP Energy levererar produkter och tjänster till hundratals återförsäljare i Norden. Det har ett kvalitetssäkrat utbud av högkvalitativa varor inom ren energi, inklusive solpaneler, växelriktare, energilagring och laddningslösningar för elbilar.
Grundläggande utmaning
För att nå sina tillväxtmål, som innefattade en nordisk expansion, behövde KP Energy sätta en betydligt högre ambition när det gällde att rekrytera nya och växande befintliga kunder. I en förstudie hjälpte Remotion till att definiera en go-to-market-strategi och rekommendation om digitaliseringen av deras försäljnings- och marknadsföringsinitiativ.
Framgång & genomförande
KP Energy behövde öka sina intäkter och skala sin verksamhet genom en nordisk expansion som inleddes under tredje kvartalet 2023 när man gick in på den finska marknaden. Detta initiativ innebar att KP Energy behövde prioritera sina nyckelsegment och definiera sitt erbjudande på varje nordisk marknad.
För att nå sina tillväxtmål behövde de också sätta en betydligt högre ambition när det gällde kundförvärv och att växa sina befintliga kunder. Detta innebar att definiera och strategisera lead management och kundresor, datainsamling & användbarhet, samt att anpassa & digitalisera sina försäljnings- och marknadsföringsinitiativ.
För att stödja KP Energys mål att öka sina totala intäkter och skala sin verksamhet över marknader och segment, genomfördes en förstudie för att definiera en marknadsstrategi för alla nordiska länder, samt utveckla rekommendationer och en projektplan för hur förbättra sina initiativ när det gällde digital lead management, kundutveckling och försäljning.
Förstudien genomfördes under en 8-veckorsperiod och gav KP Energy rätt verktyg för att ta nästa steg i sin expansionsresa, vilket Remotion även fick fortsatta uppdrag inom när det gäller både strategisk och teknisk support.