Inom B2B liknar köpresan allt mer den vi ser inom konsumentvärlden. Många kunder har redan gjort en stor del av sin research innan de tar kontakt med en säljare. Det ställer nya krav på hur man möter kunderna – både digitalt och genom att arbeta proaktivt redan tidigt i deras beslutsresa. För att nå ut, bygga relationer och driva affär i en digital värld behöver flera delar samverka:
Synlighet mot rätt målgrupper
Genom annonsering och andra insatser som når potentiella kunder utifrån deras behov och intressen.
En webbplats som vägleder…
där innehåll och struktur hjälper olika typer av kunder vidare i sin köpresa.
Tydliga erbjudanden…
som gör det enkelt för kunden att förstå vad som erbjuds, ofta i form av paketeringar som kombinerar produkter och tjänster.
Uppföljning baserad på data…
så att man kan lära av hur kunderna agerar och hela tiden förbättra arbetet.
Ett nära samarbete mellan marknad och sälj…
med gemensamma mål, delad planering och tydliga roller.
På Remotion arbetar vi tillsammans med våra kunder för att bygga upp ett arbetssätt som gör det möjligt att arbeta mer strukturerat, datadrivet och skalbart med digital lead management. Vi hjälper till att designa processer som fungerar i praktiken – oavsett om det handlar om teknik, innehåll, organisation eller samverkan mellan team.
Vill du veta hur det kan se ut i praktiken? Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss.