SOS Barnbyar och Remotion i strategiskt samarbete – Stärker den datadrivna givarkommunikationen
19 juni 2025
|
Inlägg skrivet av
Team Remotion
Remotion och SOS Barnbyar Sverige har inlett ett långsiktigt samarbete för att förbättra kommunikationen med givare. Målet är att göra kampanjerna ännu mer relevanta och effektiva.
Grunden för samarbetet inleddes under 2024 då Remotion genomförde en förstudie med fokus på att kartlägga nuläge och skapa en framtidsbild för datadriven kommunikation. Organisationen har länge använt e-post, sms och direktutskick, men såg behovet av att öka graden av personalisering och proaktivitet för att nå ännu större effekt.
Vi ville veta vilka förmågor och investeringar som behövs för att utvecklas digitalt, bli ännu mer effektiva och bättre i vår återkoppling och värdeskapande för våra givare. Förstudien gav oss en plan med tydliga actions att ta tag i och ett business case som nu ligger till grund för vårt fortsatta arbete, säger Johan Röisland, insamlingschef Privat på SOS Barnbyar.
Förstudien tittade på hela processen från att samla in gåvor till att lojalisera givare, både digitalt och analogt. Fokus är att bli bättre på personalisering, kampanjhantering och dataanalys.
Sedan dess har samarbetet fördjupats ytterligare. Remotion har stöttat SOS Barnbyar med att:
Utveckla en innehållsstrategi för digitala kanaler
Etablera ett full funnel-arbete inom performance marketing
Genomföra en analys och värdesegmentering av givardatabasen
Att leda upphandling och implementera en Customer Data Platform
SOS Barnbyar är en organisation med ett starkt syfte och höga ambitioner. Att få vara en del av deras förändringsresa är både meningsfullt och lärorikt. Vår roll har varit att kombinera strategi, teknik och kommunikation för att skapa verkligt genomslag, säger Sofia Torpfelt, projektledare och kundansvarig för SOS Barnbyar på Remotion.
Samarbetet med SOS Barnbyar har präglats av öppenhet, co-creation och ett tydligt gemensamt driv att skapa konkret effekt. Under ledning av bland andra Robin Spinelli Scala, COO och ansvarig för affärsutveckling hos SOS Barnbyar, har Remotion tillsammans med organisationens team arbetat nära för att omsätta strategi till verklig förändring – alltid med givarna och barnens bästa i fokus.
Vi ser ett ökat behov av att ideella organisationer jobbar lika datadrivet som kommersiella aktörer – inte för att maximera vinst, utan för att maximera sin påverkan. Det är precis vad det här samarbetet handlar om, säger Per Willebrand, VD på Remotion.