Annonsering på Facebook och Instagram
Inlägg skrivet av
Team Remotion
|
1 feb. 2021
Bakgrund
Facebook har över 2,7 miljarder användare varje månad i världen sedan den första versionen lanserades i början av 2004, och är den enda sociala plattformen som har över hälften av alla användare av sociala medier. Facebooks webbplats är världens tredje mest besökta webbplats, efter Google och Youtube och Facebooks app är den näst mest nedladdade appen efter TikTok 2020, enligt statistik från Hootsuite. Dagens Facebook-användare spenderar i genomsnitt nästan 34 minuter på plattformen varje dag.
För ungefär tio år sedan lanserades Instagram och idag har appen över en miljard aktiva användare varje månad i världen. Appen används av 51 % kvinnor och 49 % män och de spenderar i snitt 30 minuter i appen varje dag. Av dessa använder 81 % av användarna appen för att söka efter produkter eller tjänster. Nästan 130 miljoner av de som använder appen klickar på inlägg som handlar om shopping varje månad.
Utvecklingen av betald marknadsföring
I tio år har vi kunnat använda betald marknadsföring i sociala kanaler. Annonsering är ett kostnadseffektivt sätt att nå fler än dina följare och interagera med nya leads. Annonsering i sociala kanaler har öppnat nya affärsmöjligheter och bidragit till e-handelns tillväxt.
Möjligheter med annonsering på Facebook och Instagram
Annonsering genom Facebook Family of Apps öppnar upp möjligheterna att nå rätt målgrupp genom att ha en stor databas med Facebookanvändare och bygga upp dina målgrupper. Du kan skapa målgrupper efter vad din målgrupp har för intressen, demografi, ålder och sedan skapa lookalike-målgrupper efter dina befintliga kunder.
De målgrupper som har liknande intressen och beteenden med dina redan kvalificerade målgrupper. När du har samlat in data om målgruppen kan du även jobba smart med remarketing genom pixeln på din hemsida. Din annonsering kan hjälpa dig bland annat: driva konverteringar, öka trafiken till din webbplats, stärka din varumärkeskännedom och bygga lojalitet hos både potentiella kunder och befintliga kunder eller rekrytera nya medarbetare.
Vad du behöver för att komma igång med annonsering på Facebook och Instagram
Det första du behöver för att komma igång med din annonsering är att skapa ett företagskonto i Facebook Business Manager och sedan skapa en företagssida, sedan kan du i Business Manager skapa ett annonskonto. Du måste använda samma information som du använde när du skapade din företagssida.
För att kunna mäta din reklam rekommenderar vi att du har den tekniska implementeringen på plats innan din kampanj är live. Anledningen är att se vad din målgrupp interagerar med i din annons. På Facebook kan du installera en pixel, där du väljer vad du vill mäta – så kallade händelser. Men pixeln är också att sedan kunna skapa retargeting-kampanjer.
Strategi för din annonsering
Detta är en grundläggande strategi för din annonsering på plattformen. Längre ner går vi steg för steg igenom vad du bör tänka på när du kommer igång med din annonsering.
Mål Du behöver ett mål med din annonsering för att kunna veta vad du vill uppnå. Det kan vara så att du vill driva fler konverteringar, öka varumärkeskännedomen, få målgruppen att ladda ner din app osv.
Målgrupp Baserat på vad du redan vet om din målgrupp, till exempel: ålder, geografisk plats eller vanor.
Innehåll Du behöver visuellt tilltalande innehåll med ett budskap för att nå och få uppmärksamhet från din målgrupp.
Period Du bör tänka på helgdagar eller andra händelser när du väljer kampanjperiod. Det är ofta stor konkurrens bland annonsörer och därmed dyrare.
Budget Att sätta en budget innebär att du aldrig behöver betala mer än du tänkt dig, du kan välja att sätta en daglig budget eller en livstidsbudget under den period som dina annonser kommer att visas.
Formatera Det finns sex flexibla annonsformat att välja mellan och de är anpassade för att fungera på alla enheter. Du väljer om du vill se en bild eller video. Du kan läsa mer om format nedan i det här inlägget.
Steg för steg: Annonsering på Facebook och Instagram
I Facebook Ads Manager kommer du sedan igång med din kampanj och kan skapa dina första annonser:
Steg 1 – Välj mål för din kampanj
Varumärkeskännedom Du kan välja mellan varumärkeskännedom och nå många människor som kan vara intresserade av ditt varumärke. I det här steget arbetar du med en kall publik, som du vill interagera med ditt varumärke.
Appinstallationer, trafik, generering av leads I det här steget riktar du dig mot redan prospekterade (varm) publik som du vill ladda ner din app, besöka din webbplats, registrera dig för att få mer information om ditt företag, ta kontakt via meddelanden, interagera med dina inlägg eller titta på din video för att öka intresset .
Steg 2 – Välj dina målgrupper
Du kan välja mellan tre verktyg för att bygga din målgrupp:
Huvudmålgrupp - Målgrupper baserat på ålder, intressen, geografi, etc.
Anpassad målgrupp – baserad på användare som har interagerat med ditt företag genom att till exempel besöka din webbplats.
Lookalike Audiences – Målgrupper som du skapar genom dina kunders intressen.
Steg 3 – Välj placeringar
Facebook för företag rekommenderar att du inkluderar annonsering på Instagram, om du skapar annonser för Facebook där kampanjmålet också stöder Instagram. På så sätt optimerar du leveransen. Att välja automatiska placeringar i Facebook Ads Manager är att föredra då Facebook själv optimerar din budget på de placeringar som fungerar bäst för maximalt resultat.
Facebooks nyhetsflöde: Dina annonser visas i nyhetsflödet på din dator när folk går in på Facebooks webbplats på sina datorer. Dina annonser visas i nyhetsflödet på mobila enheter när folk använder Facebook-appen på mobila enheter eller öppnar Facebooks webbplats i en mobil webbläsare.
Instagram-flöde: Dina annonser visas i mobilflödet när människor använder Instagram-appen på mobila enheter. Instagram-flödesannonser visas endast för personer som använder Instagram-appen.
Facebook Marketplace: Dina annonser visas på Marketplace-startsidan eller när någon surfar på Marketplace i Facebook-appen.
Facebook-videoflöden: Din video visas mellan organiska videor i enbart videomiljöer på Facebook Watch och i Facebooks nyhetsflöde.
Facebook höger kolumn: Dina annonser visas i höger kolumn på Facebook. Annonser i högerspalten visas endast för personer som ansluter till Facebook på sin dator.
Instagram – utforska: Dina annonser visas när någon klickar på ett foto eller en video.
Messenger-inkorgen: Dina annonser visas på fliken Hem i Messenger.
En rekommendation för fler visningar i din annonsering är att inkludera Audience Network så att du kan nå fler människor genom andra appar och även till en lägre kostnad.
Dina annonser visas i externa appar.
Audience Network Native, Banner och Interstitial Dina annonser visas i Audience Network-appar. Ta reda på mer om bannerannonser, mellansidesannonser och integrerade annonser.
Belönad video för publiknätverk Dina annonser visas som videor som folk kan titta på i utbyte mot belöningar i en app (som valuta eller föremål i appen). Ta reda på mer om premierad video.
Dynamiska annonser
Dynamiska annonser är till för dig som e-handlare, som har ett brett utbud och inte vill skapa massor av annonsuppsättningar, men det dina dynamiska annonser hjälper dig med är att automatiskt leverera tjänster och erbjudanden till en relevant målgrupp. De fungerar på samma sätt som andra annonser som du kan välja både placering och mål.
Om du är i början av din kundresa, där du vill nå ett brett spektrum av kalla målgrupper som ännu inte har köpt något från ditt företag, kan du nå dem via dynamiska annonser. Men du kan också nå målgruppen som har interagerat med dina produkter genom att uppmuntra dem att konvertera.
Steg 4 - Budget
Daglig budget: är det genomsnittliga belopp du vill spendera på en annonsuppsättning eller kampanj varje dag och det finns ingen gräns.
Livstidsbudget: Det totala belopp du är villig att spendera under hela kampanjen eller annonsuppsättningen. Livstidsbudgeten har en fast gräns och inget genomsnitt per dag som den dagliga budgeten har.
Steg 5 - Formatera
Beroende på innehållet och vad ditt budskap är i dina annonser kan du välja mellan följande format:
Bild – Visa engagerande bilder med tilltalande klickvänlig text.
Video - Skapa känslor genom berättande och berätta din historia i rörligt format
Stories – Inspirera din målgrupp genom ett mobilvänligt format
Messenger - Kom i kontakt med din målgrupp
Karusell – Visa upp till tio bilder, där var och en har sin egen länk
Bildspel – Videoliknande annonser består av rörelse, ljud och text.
Samling - Din målgrupp kan bläddra och upptäcka bland ditt utbud
Spelbara – Annonser som erbjuder en förhandsvisning innan du laddar ner din app
Då är du redo att skapa din kampanj!
Steg 6 - Mät din reklam
För att kunna se vad som fungerar eller inte fungerar i din annonsering behöver du ha koll på några viktiga mätetal, även kallade KPI:er. Dessa är för att säkerställa att ditt mål uppnås.
Det här är de vanligaste KPI:erna:
Räckvidd – Hur stor exponering har dina annonser?
Klickfrekvens – Hur många personer klickar på din annons?
Kostnad per klick – Hur mycket kostar varje klick på din annons?
Frekvens – Hur många gånger ser din publik din annons per vecka?
Videoengagemangsgrad – Hur många människor interagerar med dina annonser genom videovisningslängden?
Trafik – Hur många leads genererar din webbplats för dina annonser?
ROAS - Vad blir din avkastning på annonseringskostnader?
Konverteringar – Hur många konverterar genom dina annonser?
Kostnad per action– Vad är kostnaden per lead?
A/B-testning För att se vad din publik interagerar med och engagerar dig i kan du skapa två annonser som liknar varandra, men du ändrar små detaljer som kan vara färg, kopia, språk etc. Sedan kan du utvärdera vad som lockar din publik och optimera dina annonser.
Sammanfattning
Att uppnå resultat i din annonsering tar tid. Du behöver ge din annonsering minst ett halvår för att kunna lära känna din målgrupp, veta vilka format som fungerar, budgetfördelning etc. Men det gäller att våga försöka nå dit. Det finns inget resultat som passar alla i annonsering annat än riktlinjer för hur det ska gå till. Medielandskapet förändras ständigt och bara för att ditt innehåll fungerar idag behöver det inte fungera imorgon.
Hoppas du gillade artikeln. Glöm inte att hålla dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!