Sju framgångsfaktorer för resultatdrivet innehåll i sociala medier

Inlägg skrivet av

Team Remotion

|

2 nov. 2019

Att kommunicera mot rätt målgrupp är grunden för att nå bra resultat i sociala medier. Men exakt vad du kommunicerar är också en avgörande faktor för att nå framgång. I denna artikel går vi in på några framgångsfaktorer och vad man bör tänka på för resultatdrivet innehåll.

Som med allt annat behöver du en plan för ditt innehåll innan du börjar göra något. Ta en titt och ta insikter från vår Art Director, Totte Annerbrinks, bästa praxis för att lyckas.


1. Relevans, tid och timing är viktiga faktorer

För att få ett högt engagemang från målgruppen behöver du skapa relevant innehåll och kommunikation i sociala medier samt vara ”up-to-date” med budskapet som förmedlas – håll trender, globala evenemang, årstider och högtider i ditt kreativt sinne. Ett tydligt exempel är Dbjourney som till följd av världsnyheterna om containerfartyget som fastnade i Suezkanalen publicerade ett inlägg på Instagram och skapade engagemang bland följarna genom att skriva ”Förskräcklig blockering… Det här är sista gången vi låter vår interna driva leveransbåten. D_b_ namnge ett nytt båtnamn nedan #dbjourney”.


2. Testa ditt innehåll över en längre tidsperiod

Mycket av innehållet du skapar behöver testas över tid så att du kan se vad som fungerar bra och mindre bra. Ett exempel är musik som kan ge olika resultat i två olika tempo. Du kan testa ett musikspår som har 110 bpm (slag per minut) eller 80 bpm i två annonser för att utvärdera tempot som flest människor interagerar med, och fortsätta på det spåret/tempot. Våga testa nya kreativa metoder efter de resurser och budget du har så att du kan utveckla ditt innehåll, vilket är nyckeln till resultat i ett föränderligt medielandskap som vi har idag.


3. Markera meddelanden i innehållstexten

Dina kunder exponeras för mellan 6 000-10 000 meddelanden per dag och den genomsnittliga uppmärksamhetstiden är 1,7 sekunder i sociala medier. Dina annonser har ofta mer än ett budskap. Du bör därför dela upp den och eventuellt markera dina viktigaste ord med en stark färg , eller små rörelser för att få en annan effekt som gör att det sticker ut. Det gör också ditt innehåll lättare att konsumera och dina budskap fångas upp av målgruppen. Vi minns bara 10 % av det vi läser och 30 % av det vi ser. Om du sedan vill att målgruppen ska klicka sig vidare till din webbplats måste du markera och förtydliga din uppmaning.


4. Återvinn ditt innehåll i sociala medier

Du kan vara smart med dina resurser genom att se över ditt befintliga material och se över vad som kan användas igen. Att producera nytt innehåll tar tid och resurser. Att översätta material som du tidigare skapat gör att du enkelt kan minska både kostnad och tid, och istället vara mer kreativ för att skapa mer och varierande innehåll. Om du har en snäv deadline kan du omforma gammal infografik med ny data eller använda delad skärm för att konvertera befintligt material till ett nytt format.


5. Separera din kommunikation beroende på produkt

Har du flera produkter som är anpassade till olika kunskapsnivåer eller personer rekommenderas att separera innehållet i dessa eftersom de riktar sig till två målgrupper. Du kan fortfarande använda samma grundidé och göra olika annonser. Arbeta med olika tempo, färger och musik för att skapa två helt olika känslor. Har du ett längre klipp kan du dela upp det i flera korta sekvenser som gör innehållet lättare att konsumera.


6. Testa nya kanaler i din mediamix

Det är svårt att veta vilken kanal som fungerar bäst för ditt innehåll, så du bör testa din målgrupp. Varje användare av sociala medier har i genomsnitt 8 konton som de använder i vardagen. Din målgrupp kan interagera med ditt innehåll på olika sätt beroende på plattform eftersom de använder dem för olika ändamål. Säg att de börjar dagen med att scrolla igenom sitt Instagramflöde på väg till jobbet och väl på jobbet klickar de på LinkedIn med sin första kopp kaffe. Vid lunchtid är det dags att leta inspiration på Pinterest till en ny lampa till vardagsrummet och så fortsätter det. Se din mediemix som en spelplan och hur de fungerar tillsammans. Vi får mer data nu än någonsin, så se till att du kan mäta din data, för att lära känna din målgrupps användarbeteende, för att kunna vara där målgrupperna är.


7. Arbeta med stora element

Du har 1,7 sekunder på dig att få din målgrupps uppmärksamhet och visuella effekter kan hjälpa dig att behålla engagemanget med din målgrupp. För att kunna sticka ut i mängden bland andra annonser på sociala medier behöver du experimentera och våga använda starka färger, förstorade ord, inzoomade detaljer i bilden och effektiv musik.

Hoppas du gillade artikeln. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!