Kom igång med din annonsering på Twitter

Inlägg skrivet av

Team Remotion

|

10 mars 2021

Bakgrund

Mikrobloggen Twitter lanserades redan 2006 och var från början ett socialt forum som främst användes av unga människor som debatterade och diskuterade aktuella ämnen. På senare år har plattformen utvecklats till ett medium för innovationsföretag, politiska rörelser och nyhetsbyråer. Idag har plattformen över 353 miljoner globala användare som är aktiva varje månad. Så många som 70 % av Twitters reklampublik är män. Twitter används främst i USA, med 68,7 miljoner användare, och majoriteten av användarna är mellan 25-49 år.

Varför annonsera på Twitter?

Att nå rätt målgrupp är nyckeln till framgång med din annonsering. Via Twitter kan du rikta dig mot personer som har använt specifika sökord, ämnen, hashtags och även få en uppfattning om vilka intressen de interagerar med och även genom att se vilka konton de följer. Det är ännu inte lika många som kommit igång med annonsering på Twitter, vilket gör att konkurrensen är lägre än på de andra stora plattformarna. En annan fördel är att det finns få format, vilket förenklar skapandet av din annons och de liknar även vanliga inlägg vilket gör att de lätt smälter in i flödet.

Du behöver detta för att komma igång med dina Twitter-annonser

Det första du behöver är ett twitterkonto för ditt företag och sedan länka detta till Twitter Ads Manager, som är Twitters eget annonsverktyg.

För att sedan kunna mäta och optimera dina annonser behöver du ha teknisk implementering på plats; webbplatstagg. Det finns två typer av webbplatstaggar. Du kan välja om du bara vill mäta antalet konverteringar eller varje enskild interaktion som din målgrupp gör på webbplatsen.

Steg-för-steg - Annonsering på Twitter

Steg 1 - Mål

Först och främst måste du sätta upp ett mål för dina annonser. Det kan vara följande; medvetenhet, engagemang, webbplatstrafik, nya följare eller appinstallationer. Du väljer också kampanjtyp efter ditt mål: Webbplatsklick, Följerkampanj, Tweet-kampanjer, Appinstallationer och Videovisningar.

Steg 2 – Målgrupp

Du kan använda Twitters annonsverktyg för att skapa specificerade målgrupper genom demografi, geografi, ålder, kön och på så sätt öka din räckvidd samtidigt som du säkerställer att du når rätt målgrupp.

Steg 3 - Budget

Kostnaden regleras av ett budgivningssystem som Google Adwords och du väljer själv om du vill ange ett visst belopp som du vill lägga bud på eller att du vill ha automatisk budgivning utifrån din budget och ditt mål. Du väljer en budget, men betalar bara när din användare följer ditt konto, retweetar, gillar eller svarar på din reklamtweet. Det finns inga minimiutgifter på så du väljer själv hur mycket du vill spendera.

Steg 4 - Format och placeringar.

På Twitter kan du enkelt nå en relevant målgrupp på ett sådant sätt att du kan identifiera den genom att använda specifika sökord, hashtags, intressen, engagemang i ämnen som är trendiga och följa specifika konton. Vissa format och placeringar kan upplevas som mer flexibla än Facebooks.

Så vilka annonsformat har vi här?

Sponsrade Tweets: Två varianter. Det första alternativet är att ytterligare öka engagemanget för en tweet du postat som fick högt engagemang. Det andra alternativet är att boosta ett inlägg så att endast den målgrupp du riktar dig till syns. Kör en omröstning, lägg till en GIF eller marknadsför ditt konto. Dessa format fungerar bäst med kampanjer för engagemang, räckvidd och följare. Ett bra sätt att få potentiella följare att upptäcka dig. Läs mer här.

Karusellannonser: Berätta en historia, visa upp olika produkter eller lyft fram fler funktioner – allt i en enda annons. Karuseller kan vara värd för upp till sex bilder eller videor som kör direkt och sömlöst till din webbplats eller app. Läs mer här.

Videoannonser: Videor är några av de snabbast växande och mest engagerande medieformaten. Starta en Twitter-videovisning eller förstärk pre-roll-kampanj för att göra ett minnesvärt intryck och maximera prestandan. Läs mer här.

Vill du sticka ut från mängden på Twitter? Förbereder du dig för en stor lanseringsdag?

Twitter har också några övertagande annonsprodukter för att gå ett steg längre än traditionella Twitter-annonskampanjer genom att ge dig exklusivt ägande av Twitters premiumfastigheter på datorer och mobiler, vilket gör att du kan maximera din räckvidd och öka lyftet över hela tratten. Låt oss ta en titt på deras premiumerbjudanden:

First View: First View är ett exklusivt, endagsreklampaket för "massmedvetenhet" med Twitters mest värdefulla intryck. Du kan nå en enorm räckvidd till vår mottagliga publik under en 24-timmarsperiod med hjälp av uppslukande, automatiskt uppspelade videor överst på tidslinjen. Utforska First View här.

Promoted Trend: A Promoted Trend är ett exklusivt, 24-timmars övertagande av topptrenderlistan på Twitter och fliken Utforska på mobilen – dit folk går för att se vad som händer i realtid. Utforska Promoted Trend här.

Promoted Trend Spotlight: Promoted Trend Spotlight är en övertagande annonsplacering som parar videons obestridliga stoppkraft med premiumfastigheterna på Twitters Explore-flik under 24 timmar. Utforska Promoted Trend Spotlight här.

Steg 5 - Mät reklam

För att se hur din kampanj presterar utifrån det mål du har satt upp är det en fördel att mäta din annonsering. Det du letar efter är KPI:er som är mått som är viktiga för att säkerställa att du når ditt kampanjmål.

Dessa nyckeltal är de vanligaste:

Räckvidd – Hur stor exponering har dina annonser? Klickfrekvens – Hur många personer klickar på din annons? Kostnad per klick – Hur mycket kostar varje klick på din annons? Frekvens – Hur många gånger ser din publik din annons per vecka? Videoengagemangsgrad – Hur många människor interagerar med dina annonser genom videovisningslängden? Trafik – Hur många leads genererar din webbplats för dina annonser? ROAS - Vad blir din avkastning på annonseringskostnader? Konverteringar – Hur många konverterar genom dina annonser? Kostnad per åtgärd – Vad är kostnaden per lead?

A/B-test

På samma sätt som att annonsera på Facebook kan du också skapa A/B-tester för att se vad din målgrupp interagerar och engageras av. Det gör du genom att skapa två annonser som liknar varandra, men du ändrar små detaljer som kan vara färg, kopia, språk etc. Sedan kan du utvärdera vad som lockar din målgrupp och optimera dina annonser.

Sammanfattning

Twitter är en växande plattform, framför allt inom B2B-segmentet. Möjligheten att bjuda på aktuella händelser, men också att bygga målgrupper utifrån andra företags följare gör plattformen unik. Du kan även få specifika målgrupper specificerade via Twitters sökfunktion och genom att låta dig granska din målgrupps beteende, som till exempel vilka ämnen de ägnar sig åt eller vilka konton som intresserar dem. Det har inte heller varit möjligt att annonsera i kanalen särskilt länge, därför kan du ta mark i kanalen och genom att endast betala för ditt resultat kan du effektivt kontrollera din kostnad.

Oavsett om du nyligen har börjat annonsera på Twitter eller har annonserat ett tag måste du prova. Det som fungerar i din reklam idag kanske inte fungerar i morgon. Det finns bara riktlinjer – men ingen slutsats om hur du når din målgrupp med din annonsering. Så testa saker, lär dig genom att göra och OPTIMERA mer!

Hoppas du gillade artikeln. Glöm inte att hålla dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!