En nybörjarguide: Teknisk uppsättning för att mäta din annonsering i sociala medier

Inlägg skrivet av

Team Remotion

|

15 feb. 2021

För att kunna mäta och se hur din kampanj presterar i sociala medier behövs en teknisk uppsättning för att få ut värdefull data som du sedan kan använda för att optimera din kampanj och nå framgångsrika resultat. I detta blogginlägg kommer vi att gå in på ett par viktiga fundament som du inte få glömma i din tekniska implementation.


Innan du börjar med din tekniska uppsättning av dina plattformar behöver du gå igenom hur din startposition ser ut. Gå igenom din webbplats för att säkerställa vad som är möjligt att göra utifrån hur den ser ut idag. Du måste också sätta ett mål med din kampanj för att se vad som faktiskt är värdefull data att mäta. Är målet att öka varumärkesmedvetenheten eller att driva konverteringar?Nedan hittar du några tips på vad du behöver ha med i din tekniska implementering för att kunna mäta dina resultat i sociala medier.Installera din pixelFör att komma igång måste du installera en pixel i de kanaler du väljer att använda för din kampanj. En pixel används för att analysera hur effektiva dina annonser är genom att mäta varje händelse som användaren gör på din webbplats. Här är några resurser för pixelinställningar:

Installera Snap Pixel
Skapa och installera en Facebook-pixel
Installera Pinterest-taggen
Installera TikTok Pixel
Skapa en Twitter-webbplatstagg

Via din pixel kan du säkerställa följande:

Att dina annonser når rätt målgrupp

Du kan se till att du når rätt målgrupp och att de utför den handling som du har som mål. Men du kan också prospektera nya kunder som har besökt din webbplats genom den information du får från detta event.

Öka konverteringarna
Du kan ställa in automatisk budgivning för att rikta in dig på personer som tenderar att konvertera på din webbplats.

Mät dina annonsresultat
Du kan få en bättre förståelse för dina annonser genom att mäta vad som händer när din målgrupp ser din annons och interagerar med den.

Google Tag Manager
Dina pixlar installeras som taggar i Google Tag Manager. GTM är ett tredjepartsverktyg och är gratis att använda för att hantera dina taggar som du länkar till på din webbplats och i andra mobilappar. Du använder verktyget för att samla in data från användare och för att spåra hur användaren rör sig på din sida, eller vad användaren i sin tur väljer att interagera med. Dessa resultat gör att du kan optimera din webbplats för att uppnå bättre resultat när det till exempel kommer till konverteringar. Det går att implementera samma tekniska set i alla sociala kanaler och det viktiga är att de är detsamma, för att sedan kunna jämföra datan.*Nya uppdateringar av IOS har skett 2021, vilket inkluderar att ditt företag kommer att äga din data, annonskonto och pixlar. Du kan läsa mer om detta här .

Google Analytics
GTM kan kopplas till Google Analytics , där du kan samla all data och information du får. Det är statistiken som du kan analysera och på så sätt kan börja förstå dina kampanjer för att sedan kunna optimera dem.

Du kan mäta denna data beroende på vad ditt mål för kampanjen är:

Sidvisning
Mäter att användaren har kommit i kontakt med varumärket digitalt. Denna händelse mäts för att kunna skapa retargeting-målgrupper och för att kunna utesluta och bli den viktigaste divisionen i kundresan. Men också för att säkerställa de kalla målgrupperna.

Interaktioner per besök

Denna händelse är uppdelad och du kan mäta detta:

Specifika sidvisningar av viktiga sidor som är relaterade till produkten du fokuserar på för dina annonser. Hur långt ner användaren scrollar på din webbplats. Den tid användaren spenderar på din webbplats. I B2B-segmentet är det bara specifika sidvisningar som är nödvändiga att mäta, beroende på vad du får för data, så du kan segmentera målgruppen beroende på hur den har interagerat på målsidan.

KonverteringarBusiness-to-consumer (B2C)
Denna händelse är i B2C, värdefull att mäta för att se köp eller transaktioner som görs under kampanjen. För att dina kunder inom B2C-segmentet ska nå slutfasen och nå huvudmålet är det viktigt att ha tydliga uppmaningar för användaren för att kunna gå vidare från din annons till målsidan och navigera dit. Var noga med att värdera din konverteringspixel och om du har en multimarknad är valutan att tänka på. Du väljer var du vill använda värdet på dina pixlar manuellt eller dynamiskt hela vägen.

Business-to-business (B2B)
Inom B2B ligger inte huvudfokus på att mäta konverteringar som innebär köp eller transaktioner, det är leadsgenerering som är viktigt. Du kan få en lead genom att användaren laddar ner en rapport och sedan fyller i sina uppgifter i form av namn, mailadress eller telefonnummer som din säljavdelning sedan kan agera på. Via Linkedin kan du få support genom deras leadgen-formulär.

Visa innehåll
Du kan mäta vilket innehåll användaren har interagerat med och sett och sedan använda den informationen för att återannonsera för den målgruppen. Vilket låter dig ställa in ett intervallvärde på din landningssida.Butiksbesök
Har du en fysisk butik? Då kan du använda data från din fysiska butik, om du till exempel visar en annons för en målgrupp som du sedan kan se genom den kundklubb som köpt varan du annonserat ut.

UTM-taggar.
Genom dessa kan du länka länkarna du har till dina annonser med målet att kampanjer ska kunna analysera trafiken som din kampanj driver och se din annonsering jämfört med andra kanaler och aktiviteter.Säkra din tekniska installationNär du är i slutskedet av ditt tekniska set kan du dra fördel av förhandsgranskningsläget i GTM och testa ditt set innan du skickar iväg det. Du kan även använda pixeltillägg för google chrome och se vilka event du har implementerat.

Sammanfattning

GTM förenklar din process att hämta data och kan hålla reda på dina pixlar från olika kanaler. Det finns mycket som den värdefulla datan kan användas till, som du får ut av din tekniska uppsättning. Men det viktiga är att alltid gå tillbaka för att se till att du når dina mål för kampanjen och försöka hålla det enkelt eftersom det finns otroligt mycket du kan göra – håll dig nära affären.Lycka till och som vi brukar säga: Testa, lär och framför allt utveckla för att nå bästa resultat . Glöm inte att hålla dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!