Den ultimata guiden: Annonsplaceringar och format i sociala medier

Inlägg skrivet av

Team Remotion

|

24 maj 2022

Låt oss vägleda dig genom de möjligheter som finns på Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn, Pinterest, TikTok, Twitter och Youtube.

Valet av format och placeringar för dina annonser kan vara det som avgör dina annonsresultat. Placeringarna du väljer beror på innehållet du vill lägga upp och vilken målgrupp du vill nå. Om det är en längre video som beskriver hur du använder produkten du säljer kan till exempel Youtube vara att föredra framför Instagram. Det krävs en analys av målgruppen för kanalval, samt att undersöka vad som trendar genom att göra en omvärldsanalys. Låt oss nu titta närmare på varje plattforms tillgängliga placeringar och format anpassade för betald marknadsföring i sociala medier!

Facebook

Facebook för företag rekommenderar att du inkluderar annonsering på Instagram om du planerar att annonsera på Facebook. På så sätt optimerar du leveransen. Om du väljer automatiska placeringar i Ads Manager är det att föredra då Facebook själv optimerar din budget på de placeringar som fungerar bäst för maximalt resultat. I undersökningen ” Svenskar och Internet 2020 ” – är Facebook den mest använda sociala kanalen i alla åldersgrupper 26 år och uppåt i Sverige.Obs! Apple har meddelat nya policykrav för iOS 14 som kan påverka var din annons kommer att visas. Läs mer.

Facebooks nyhetsflöde: Dina annonser visas i nyhetsflödet på din dator när folk går in på Facebooks webbplats på sina datorer. Dina annonser visas i nyhetsflödet på mobila enheter när folk använder Facebook-appen på mobila enheter eller öppnar Facebooks webbplats i en mobil webbläsare.

Instagram-flöde: Dina annonser visas i mobilflödet när människor använder Instagram-appen på mobila enheter. Instagram-flödesannonser visas endast för personer som använder Instagram-appen.

Facebook Marketplace: Dina annonser visas på Marketplace-startsidan eller när någon surfar på Marketplace i Facebook-appen. Läs mer om annonser på Marketplace.

Facebook-videoflöden: Din video visas mellan organiska videor i enbart videomiljöer på Facebook Watch och i Facebooks nyhetsflöde.

Facebook höger kolumn: Dina annonser visas i höger kolumn på Facebook. Annonser i högerspalten visas endast för personer som ansluter till Facebook på sin dator.Instagram Explore: Dina annonser visas när någon klickar på ett foto eller en video. Läs mer om annonser i Instagram Explore.

Messenger-inkorg: Dina annonser visas på fliken Hem i Messenger. Läs mer om annonser i Messenger.

Messenger-sponsrade meddelanden: Dina annonser visas som meddelanden till personer som har en befintlig konversation med dig i Messenger. Läs mer om sponsrade meddelanden. Läs mer om sponsrade meddelanden.

Stories: Stories på Facebook, Instagram och Messenger låter dig rikta personliga annonser till din målgrupp och optimera din räckvidd för att maximera antalet personer du kan nå. Även på placeringar nedan finns möjligheter att nå din målgrupp på ett riktat sätt.

Din vertikala helskärmsannons visas i personers stories som:


Audience Network: Audience Network utökar Facebooks personbaserade annonsering utanför Facebook-plattformen. Med Audience Network kan publicister tjäna pengar genom att visa annonser från Facebook-annonsörer i sina appar. Det här är ett effektivt sätt att nå fler som använder andra appar och få en ökad räckvidd till en lägre kostnad än om du bara hade valt Instagram och Facebook. Fördelen är med andra ord att du kan nå ut till fler utan att behöva lägga mer i budget. Det finns två typer av kategorier som dina annonser via Audience Network täcker:

  • Audience Network Native, Banner och Interstitial: Dina annonser visas i Audience Network-appar. Ta reda på mer om bannerannonser, mellansidesannonser och integrerade annonser.

  • Audience Network Rewarded Video: Dina annonser visas som videor som folk kan titta på i utbyte mot belöningar i en app (som valuta eller objekt i appen). Ta reda på mer om premierad video.

Facebook InStream-videor: Dina annonser visas i Video on Demand och i en utvald grupp av godkända livestreams från partner på Facebook. Läs mer om in-stream-video.

Facebook-sökresultat: Dina annonser visas bredvid relevanta sökresultat på Facebook och Marketplace.

Facebook Instant Articles: Dina annonser visas i Instant Articles i Facebooks mobilapp. Läs mer om Instant Articles.

En slutsats av Facebooks annonsplaceringar är att det finns enorma möjligheter att nå din målgrupp i helt rätt stämning, tid och typ av digitalt beteende. Därför är det viktigt att du ser till att anpassa ditt innehåll till de olika placeringarna och ta med det i ditt kampanjupplägg för att säkerställa en optimal kundupplevelse. För att täcka maximal exponering inom varje placering måste du optimera ditt annonsmaterial till formaten 1:1, 4:5, 16:9 och 9:16.


Snapchat

Beroende på om ditt mål med kampanjen är att driva trafik, öka antalet konverteringar eller skapa engagemang finns det placeringar i Snapchat som är gjorda för att matcha ditt mål. Enligt ” Svenskar och Internet 2020″ fortsätter Snapchat att användas främst av generation Z i Sverige, där 9 av 10 användare är mellan 16 och 25 år.

En Snapchat-annons kan vara upp till tio sekunder lång och är tillgänglig i dessa format: Video, GIF, Picture & Cinemagraphs.

Nu ska vi ta en titt på annonsformaten.

Enstaka bild- eller videoannonser: En enskild bild- eller videoannons är en helskärmsannons som kan användas för många syften. Lägg bara till en bilaga och låt Snapchatters svepa uppåt och vidta åtgärder. Läs mer om enstaka bild- eller videoannonser här.

Samlingsannonser

En samlingsannons har fyra klickbara brickor för att visa upp flera produkter, vilket ger Snapchatters ett friktionsfritt sätt att bläddra och köpa. Läs mer om samlingsannonser här.


Story Ads: Story Ads är märkesbrickor som finns i Snapchats Discover-sektion. Skapa spänning kring ditt varumärke eller senaste kollektion med en serie på 3-20 enstaka bild- eller videoannonser. Läs mer om Story Ads här.

Lenses AR Experience: Linser är ett kraftfullt och minnesvärt sätt att få kontakt med konsumenter med hjälp av augmented reality. Skapa minnesvärda, interaktiva ögonblick som Snapchatters kan spela med och skicka till vänner. Läs mer om Lenses AR Experience här.


Commercials: Dessa kan inte hoppas över i sex sekunder, men kan vara upp till tre minuter långa. Dessa annonser visas i Snaps kurerade innehåll. Läs mer om commercials här.

Filter: Filter är konstnärliga överlagringar som visas efter att du tagit en snap och sveper åt vänster eller höger. Ta del av Snapchatters konversationer när de besöker stadsdelar, parker, restauranger, butiker och under viktiga helgdagar. Läs mer om filter här.


För att sammanfatta Snapchat-kapitlet – Snapchat-annonser är för alla företag, stora som små. Gå nu vidare och använd Snapchat-annonser för att nå din målgrupp på ett mer kreativt, intimt och effektfullt sätt!


LinkedIn

Om du är ett B2B-företag är LinkedIn en bra kanal för reklam eftersom du kan vara extremt detaljerad med din målgrupp och nå företag och beslutsfattare som är viktiga för dig.

LinkedIn har över 740 miljoner medlemmar och 55 miljoner företag listade i 200 länder. De har också mer än 260 miljoner månatliga aktiva användare och av de LinkedIn-användare som engagerar sig med plattformen varje månad har 40 % tillgång till den dagligen. LinkedIn används dock sparsamt, så du har bara några minuter på dig att påverka. Användare spenderar bara cirka 17 minuter på LinkedIn per månad.

Låt oss ta en titt på hur man gör det.


Sponsrat innehåll : Nå en mycket engagerad publik i LinkedIns nyhetsflöde.

Sponsrade meddelanden: Engagera din publik i LinkedIn Messaging, där professionella samtal sker. Det finns två typer av sponsrade meddelanden på LinkedIn:


Lead Gen-formulär: Samla in ännu fler kvalitetspoäng från dina annonser på LinkedIn med sömlösa förifyllda formulär. Läs mer om Lead Gen Forms här.



Text- och dynamiska annonser: Kör annonser i LinkedIns högra sken. Det finns tre typer av textannonser och dynamiska annonser på LinkedIn:

  • Textannonser: Led nya kunder till ditt företag – med en budget som fungerar för dig genom LinkedIns självbetjäningsplattform för betala per klick (PPC). Läs mer om textannonser här.

  • Spotlight-annonser: För att få konverteringar, använd spotlight-annonser för att visa upp din produkt, tjänst, evenemang och mer för att öka trafiken till din webbplats eller målsida. Läs mer om Spotlight-annonser här.

  • Follower Ads: För att skapa varumärkesmedvetenhet, använd följarannonser för att marknadsföra din LinkedIn-sida för att sömlöst skaffa följare. Läs mer om Follower Ads här.



Pinterest

Annonser på Pinterest kallas ”promoterade pins” och ser likadana ut som vanliga pins, men det står ”sponsrad längst ner. Fördelen med att annonsera på Pinterest är att det är en annonsmöjlighet med låg konkurrens som öppnades 2019 i Sverige. Kanalen har en köpinriktad målgrupp, så det finns goda möjligheter att driva konvertering på perfekt humör!

Innehavare av ett Pinterest Business-konto kan välja att marknadsföra befintliga nålar med bäst prestanda, skapa en ny bild eller video eller till och med marknadsföra en bild som har fästs från en webbplats.

När en annons väl har ställts in i Pinterest Ads Manager kommer den att visas i användarnas flöden och relevanta sökresultat. Låt oss djupdyka i de olika formaten.


Statiska Pins och annonser: Statiska Pins och annonser har bara en bild. Dessa specifikationer gäller både organiska pins och annonser.


Max. bredd videoannonser: Max. breddvideoannonser är videor som expanderar över människors hela flöde på mobilen. Max. breddvideoannonser är endast tillgängliga som ett betalformat. Dessa specifikationer gäller endast för max. bredd videoannonser.


Videopins och annonser med standardbredd: Videopins och annonser med standardbredd är videor som har samma storlek som en vanlig pin. Dessa specifikationer gäller både för organiska videopins med standardbredd och annonser.


Appinstallationsannonser: Appinstallationsannonser har en bild och låter människor ladda ner appar utan att behöva lämna Pinterest. De är bara tillgängliga som ett betalformat. Appinstallationsannonser följer samma specifikationer som statiska pins och annonser.


Shopping-annonser: Shopping-annonser innehåller en bild eller en video i taget och låter människor köpa produkter de hittar på Pinterest. Shopping-annonser följer samma specifikationer som statiska pins och annonser.


Samlingsnålar och annonser: Samlingsnålar och annonser visas som en huvudbild ovanför tre mindre bilder, i flöden på mobila enheter. Dessa specifikationer gäller både för organiska samlingsnålar och samlingsannonser.



Story Pins: Story Pins visas som en uppsättning av flera videor, bilder, listor och anpassad text i en enda Pin. Story Pins är endast tillgängliga som ett organiskt format.


Utforska Pinterests kreativa specifikationer och krav, från filtyper till antal tecken här .


TikTok


De senaste åren har TikTok växt enormt sedan den lanserades 2016. Appen slogs samman med Musical.ly 2018, och har legat på topplistorna över de mest nedladdade apparna i både App Store och Play Store. Idag har appen över 500 miljoner användare per månad.

Annonseringen på TikTok har bara börjat, eftersom konkurrensen är lägre bland din målgrupp och det finns stora chanser att ditt företag vinner mark på plattformen på detta sätt. Genom att haka på trender kan du därför enkelt växa och ta plats hos målgruppen.

Låt oss ta en titt på vilka format och placeringar TikTok har att erbjuda.


Brand Takeover: Är format anpassat för varumärkesbyggande reklam- effektiv mot målgruppen. Få omedelbart användarnas uppmärksamhet med statisk eller dynamisk helskärmsskärm, vilket ger en stark visuell effekt för ditt varumärke genom en visuell helskärmsupplevelse.


TopView-annonser : Ett första videoformat som presenterar ditt varumärke på den bästa och oslagbara placeringen av TikTok, som fångar användarnas fulla uppmärksamhet med syn, ljud och berättelse. Upp till 60 sekunders helskärms- och långformatsvideo, med automatisk uppspelning och ljud.


In-Feed-Ads: Korta videoannonser som kan vara upp till 60 sekunder långa. Berätta för din varumärkeshistoria som en TikTok-skapare genom att integrera videoinnehåll i användarnas ”For You”-flöde där användare kan ”gilla”, ”kommentera”, ”dela”, ”följa” och ”skjuta in videor med samma musik” etc.


Branded Hashtag Challenge: Ett unikt engagemangsformat som utnyttjar användarens passion för skapande och uttryck. Levererar stark varumärkeskännedom med en nivå av engagemang som går långt utöver ett enkelt klick. Detta format har en genomsnittlig engagemang på 8,5 % genom gilla-markeringar, kommentarer och delningar.


Märkeseffekter: Uppmuntra det roliga med skräddarsydda delbara klistermärken, filter och specialeffekter. Släpp loss potentialen i din kreativitet och se dess popularitet växa.


Utforska TikToks annonsformat här och specifikation här .


Twitter


På Twitter kan du enkelt nå en relevant målgrupp på ett sådant sätt att du kan identifiera den genom att använda specifika sökord, hashtags, intressen, engagemang i ämnen som är trendiga och följa specifika konton. Vissa format och placeringar kan upplevas som mer flexibla
än Facebooks. Så vilka annonsformat har vi här?

Sponsrade Tweets : Två varianter. Det första alternativet är att ytterligare öka engagemanget för en tweet du postat som fick högt engagemang. Det andra alternativet är att boosta ett inlägg så att endast den målgrupp du riktar dig till syns. Kör en omröstning, lägg till en GIF eller marknadsför ditt konto. Dessa format fungerar bäst med kampanjer för engagemang, räckvidd och följare. Ett bra sätt att få potentiella följare att upptäcka dig. Läs mer här.



Karusellannonser: Berätta en historia, visa upp olika produkter eller lyft fram fler funktioner – allt i en enda annons. Karuseller kan vara värd för upp till sex bilder eller videor som kör direkt och sömlöst till din webbplats eller app. Läs mer här.



Videor: Videor är några av de snabbast växande och mest engagerande medieformaten. Starta en Twitter-videovisning eller förstärk pre-roll-kampanj för att göra ett minnesvärt intryck och maximera prestandan. Läs mer här.


Vill du sticka ut från mängden på Twitter? Förbereder du dig för en stor lanseringsdag?

Twitter har också några övertagande annonsprodukter för att gå ett steg längre än traditionella Twitter-annonskampanjer genom att ge dig exklusivt ägande av Twitters premiumfastigheter på datorer och mobiler, vilket gör att du kan maximera din räckvidd och öka lyftet över hela tratten. Låt oss ta en titt på deras premiumerbjudanden:


First View: First View är ett exklusivt, endags, ”mass awareness”-annonspaket med Twitters mest värdefulla intryck. Du kan nå en enorm räckvidd till vår mottagliga publik under en 24-timmarsperiod med hjälp av uppslukande, automatiskt uppspelade videor överst på tidslinjen. Utforska First View här.


Promoted Trend: A Promoted Trend är ett exklusivt, 24-timmars övertagande av topptrenderlistan på Twitter och fliken Utforska på mobilen – dit folk går för att se vad som händer i realtid. Utforska Promoted Trend här.


Promoted Trend Spotlight: Promoted Trend Spotlight är en övertagande annonsplacering som parar videons obestridliga stoppkraft med premiumfastigheterna på Twitters Explore-flik under 24 timmar. Utforska Promoted Trend Spotlight här.



Youtube


YouTube har mer än 2 miljarder inloggade månadsanvändare och är den näst största sökmotorn efter Google. Med YouTube-annonser kan du nå potentiella kunder och uppmuntra dem att vidta åtgärder medan du tittar på eller söker efter videor på YouTube. Den bästa delen? Du betalar bara när de visar intresse.

Även om din annons kommer att visas på YouTube, kommer du att hantera din kampanj med Google Ads, en reklamplattform som används av företag som visar annonser på Google och dess annonsnätverk – som inkluderar YouTube.

Låt oss djupdyka i YouTubes annonsformat.


Visningsannonser: Visas till höger om videoklippet och ovanför listan med videoförslag. För större spelare kan denna annons visas under spelaren.



Överlagringsannonser: Halvtransparenta överlagringsannonser som visas på den nedre 20 %-delen av din video.

Överhoppningsbara videoannonser: Tillåt tittarna att hoppa över annonser efter 5 sekunder. Infogas före, under eller efter huvudvideon.



Ej överhoppningsbara videoannonser: Måste ses innan din video kan ses. Dessa annonser kan visas före, under eller efter huvudvideon.



Bumperannonser: Ej överhoppningsbara videoannonser på upp till 6 sekunder som måste ses innan din video kan ses.


Sponsrade kort : Visar innehåll som kan vara relevant för din video, till exempel produkter som visas i videon.

Tittarna kommer att se en teaser för kortet i några sekunder. De kan också klicka på ikonen i det övre högra hörnet av videon för att bläddra bland korten.

Utforska YouTubes annonsformat vidare här .


Det var ”allt” för idag! Vi hoppas att du gillade läsningen och samlade några värdefulla insikter om hur du maximerar din marknadsföringsmix och marknadsföringsstrategi för sociala medier genom att dra nytta av alla dessa fantastiska möjligheter där ute. Lycka till och som vi brukar säga: Prova, lär och utvecklas framför allt för att nå bästa resultat.

Glöm inte att hålla dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!