Annonsering på Youtube: Guide och bästa praxis

Inlägg skrivet av

Team Remotion

|

2 feb. 2021

Bakgrund

Youtube har 2,2 miljarder användare runt om i världen, enligt den senaste rapporten från Hootsuite, och är världens näst största sökmotor och kommer på andra plats som världens mest besökta webbplats. Plattformen är också den näst mest använda sociala kanalen efter Facebook. Det finns olika sätt att använda Youtube, och oavsett vad ditt mål är kan du använda kanalen – till exempel för att visa din produkt eller tjänst genom storytelling, och driva trafik till din webbplats. Internetanvändaren i åldern 18+ tillbringar i genomsnitt 41,9 minuter på plattformen varje dag.

Betald marknadsföring

Youtubes sökmotor har gjort det möjligt för målgruppen att söka efter de videor som är av intresse och som nås av ditt organiska innehåll. Fördelen med att arbeta med betald marknadsföring är att du kan samla in data från din målgrupp och göra retargeting-målgrupper av befintliga kunder, men framför allt så att du kan utöka räckvidden och prospektera nya potentiella kunder. Du väljer själv vilken budget du vill lägga på din målgrupp och genom att kunna specificera din målgrupp via demografi, ålder, kön, geografiskt område, intressen och beteende kan du nå dem som har en faktisk effekt på dina affärsmål.

Möjligheter med annonsering på Youtube

På Youtube når du en stor publik och genom Youtubes annonsplattform kan du effektivt få ännu större räckvidd genom din videoannonsering. Genom Youtubes sökmotor kan användaren söka efter produkter eller tjänster, vilket gör att annonsören effektivt kan nå de som är intresserade av din produkt eller tjänst. Annonser i rörligt format skapar mer engagemang än stillbilder. Cisco förutspår att år 2022 kommer 82 % av allt innehåll att vara mobilt.

Vad du behöver för att annonsera på Youtube.

För att komma igång med din annonsering måste du skapa ett Google Ads-konto. Du måste också starta en youtube-kanal för att kunna annonsera och ladda upp din video på din kanal.

I nästa steg väljer du den text som förmedlar vem du är och vad du erbjuder. Tanken är att du i detta steg ska välja en rubrik som ska fånga din målgrupps intresse och sedan väljer du en text som beskriver din tjänst eller produkt. Du måste också välja en miniatyrbild för din videoannons som ska vara startbilden innan de klickar på din annons. Sedan kan du välja var dina besökare ska hamna när de klickar på din annons och vilka målgrupper du vill nå, en så kallad ”call to action”.

Du kan också välja sökord där du vill att din annons ska visas, och sedan kampanjmål, beroende på om du vill öka varumärkesmedvetenheten, driva trafik till din webbplats eller påverka övervägandet av din produkt/tjänst. Sedan definierar du din budget som du har för kampanjen, antingen väljer du budget per dag eller den totala budget som du vill spendera under hela perioden. Välj sedan var du vill synas och sätt sedan igång.

Vi kommer att gå in mer i detalj på vad man ska tänka på i varje steg längre ner i det här inlägget.

Strategi - Reklam

Mål För att sätta en strategi för din kampanj behöver du först ett mål med din kampanj. Du kan välja mellan följande sex alternativ:

  • Nya tittare

  • Fler prenumeranter

  • Utöka den globala räckvidden.

  • Marknadsföra lanseringen av din produkt eller tjänst

  • Konverteringar

  • Nå nya målgrupper / Korsförsäljning

Målgrupper Granska din nuvarande målgrupp och se vem du vill nå med din annonsering. Ställ dig själv huvudfrågorna - Vem, vad, var och när? För att sedan kunna specificera vilken målgrupp man vill rikta sig till.

Innehåll När du har bestämt dig för vilken målgrupp du vill rikta dig till behöver du även se över var de ligger i pris för att nå ut på bästa sätt. I den första fasen i den klassiska marknadsföringstratten handlar det om att väcka uppmärksamhet, i nästa fas handlar det om att få de som interagerat med din annons att vilja veta mer och i den sista fasen vill du att de ska vidta åtgärder – att konvertera. Rätt budskap är viktigt. 70 % av alla youtube-videor visas på mobiltelefoner, enligt den senaste rapporten från Hootsuite – så tänk "mobile first" i din marknadsföringsstrategi.

Kampanjperiod Att ha i åtanke när du väljer kampanjperiod för din annonsering är till exempel helgdagar. Då det ofta är stor konkurrens mellan annonsörer och därmed dyrare.

Budget Kostnaden för din annonsering beror på två saker: Vad du väljer för budgivningsstrategin och vilken betalningsmodell du väljer.

  • Max CPV: Det högsta belopp du vill betala per visning

  • Max CPM: Det högsta belopp du väljer att betala för varje tusen visningar

  • Synlighet CPM: Det maximala belopp du vill betala för var tusen synliga exponeringar.

  • Mål-CPM: Det genomsnittliga belopp du väljer att betala för varje tusen visningar av din annons.

  • Mål-CPA: Här väljer Google Ads automatiskt bud för att få så många konverteringar som möjligt till din valda målkostnad.

  • CPD: Tillgänglig för toppannonser och innebär att du väljer en fast kostnad per dag.

Steg för steg - Annonsering på Youtube

Steg 1: Välj dina mål för din kampanj
  • Potentiella kunder – När du vill nå ut och engagera potentiella kunder för att interagera med ditt varumärke

  • Försäljning – När du vill öka försäljningen online, i appar, via telefon eller i butik. Köp till exempel en produkt eller uppge även deras kontaktuppgifter.

  • Webbplatstrafik – När du vill få rätt sorts människor att besöka din webbplats.

  • Produkt- och varumärkesövervägande – När du vill uppmuntra din målgrupp att utforska dina produkter eller tjänster.

  • Brand Awareness & Reach – När du vill nå en bred målgrupp och få ökad kunskap om ditt varumärke

Steg 2: Bestäm din budget

Budgivningsstrategi Som tidigare nämnts väljer du en budgivningsstrategi och denna är optimerad mot ditt kampanjmål. Om ditt mål är att få visningar på dina annonser mäts kostnaden via CPV och om du vill få ökade exponeringar mäts den via CPM. Total kampanjbudget – Google Ads hjälper dig att fördela det belopp du har valt för din kampanjperiod. Daglig budget – Du kan också välja det högsta belopp du vill spendera per dag i din annonsering.

Steg 3: Målgrupp

När du har identifierat din publiks beteende, intressen och vanor kan du välja att skapa en annonsgrupp. Du kan också välja att skapa en annonsgrupp, en kombinerad annonsgrupp eller fördefinierad annonsgrupp i Google Ads. Du kan välja mellan dessa alternativ:

  • Målgrupper inom intressegrupper - Nå målgrupper som tidigare visat intresse för ett visst ämne.

  • Livshändelse - Nå din målgrupp genom viktiga livshändelser som; grad

  • Intresserade målgrupper - Nå målgrupper efter vad de brinner för och deras vanor och intressen.

  • Anpassade målgrupper – Beroende på ditt tidigare valda kampanjmål kan du nå användare utifrån deras vanor och intressen baserat på deras senaste köpavsikt.

  • Anpassade målgrupper (med köpavsikt) – Nå användare baserat på deras senaste köpavsikt

  • Remarketing – Nå de som tidigare interagerat med ditt företag.

  • Detaljerad demografi - Nå användare baserat på långsiktiga fakta.

  • Kundmatchning - Nå befintliga kunder baserat på din CRM-data.

  • Liknande målgrupper - Nå nya målgrupper med liknande intressen som dina befintliga kunder

Steg 4: Välj format

När du har valt mål och målgrupp är det dags att välja format. Var vill du synas? Standardformatet för videor är 16:9 och du kan välja dessa placeringar på Youtube:

  • Instream-annonser – Detta format låter dig välja om det ska vara en annons som kan hoppas över eller inte. Annonsen spelas upp före, under eller efter en annan YouTube-video. Om annonsen går att hoppa över kan detta göras 5 sekunder efter att annonsen har startat.

  • Video Discovery-annonser – Video Discovery-annonser består av en miniatyrbild av din video och mindre text. Annonsens exakta storlek och utseende kan variera beroende på var den visas, men innehåller alltid en uppmaning att klicka för att se videon. Videon spelas sedan upp på visningssidan eller kanalens startsida på YouTubes startsida.

  • Bumperannonser - Bumperannonser är sex sekunder långa, men kan också vara kortare. De spelas före, under eller efter en annan video. Denna annons kan inte hoppas över av användaren.

  • Outstream-annonser - Outstream-annonser börjar spelas med ljudet avstängt. Användaren kan trycka på annonsen för att slå på ljudet. Outstream-annonser är utformade för att öka räckvidden för dina videoannonser till ett attraktivt pris.

  • Toppannonser – En video som används i en toppannons spelas upp automatiskt utan ljud upp till på YouTubes startsida på din dator, i din app eller på din TV-skärm.

Steg 5 - Mät annonsering

Baserat på vad du har satt som mål för din kampanj finns det olika KPI:er som du bör titta på under din kampanjperiod. KPI:erna liknar också andra kanaler. Har du Brand Awareness som mål bör du fokusera på att mäta visningar, medan om ditt mål är att öka antalet köp bör du fokusera på Conversion Rate mm.

Några av de vanligaste KPI:erna på Youtube:

  • Visningar – Hur många personer har sett och interagerat med din annons?

  • Completion rate – Hur många personer har sett hela din video?

  • Visningstid – Antalet sekunder din annons har visats för din målgrupp.

  • CTR – Antal klick dividerat med antalet visningar av din annons.

  • Räckvidd – Unika användare, som visar det totala antalet användare som såg din annons.

  • Conversion Rate – Hur många personer har konverterat genom din annons?

A/B-test För att se vad din publik interagerar och engagerar sig med kan du skapa två annonser som liknar varandra, men du ändrar små detaljer som kan vara färg, text, språk etc. Sedan kan du utvärdera vad som lockar din publik och optimera dina annonser.

Sammanfattning.

En fördel med Youtube är att Google äger plattformen, vilket gör att du kan optimera dina sökresultat även på din hemsida och ger förutsättningar för att du som annonsör ska synas vid relaterade sökningar både under Youtube och Google.

Videoformat är det som väcker mest engagemang i sociala medier och det förutspås att över 80 % av allt innehåll på webben kommer att vara i mobilformat till år 2022. I dagens hårda konkurrens bland annonsörer kan du anpassa ditt mobila innehåll till ditt varumärke och genom storytelling som sticker ut i mängden. Du kan också bygga förtroende hos din målgrupp och det ökar möjligheten att konvertera.

Det finns många möjligheter att annonsera på sociala medier, och du måste försöka se till att innehållet som fungerar idag, eftersom det kanske inte fungerar i morgon.

Hoppas du gillade artikeln! Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!