Annonsering på Snapchat - Steg för steg
Inlägg skrivet av
Team Remotion
|
12 juni 2020
Snapchat-annonser gör det möjligt att skapa varumärkeskännedom, stärka ditt engagemang och öka din försäljning. Låt oss guida dig steg för steg kring hur du går tillväga för att komma igång med din annonsering på Snapchat!
Sociala medier används av mer än 53% av världens befolkning enligt den senaste undersökningen av Hootsuite . Snapchat används främst av en yngre publik och det finns stora möjligheter att annonsera mot en köpbenägen målgrupp då 60 % gör spontana köp i appen. I det här inlägget kommer vi att gå in på hur du kommer igång med din Snapchat-annonsering.Snapchat är en social plattform där du som användare kan dela bilder och filmer med olika klistermärken och filter, ringa ett videosamtal eller chatta med andra användare. Appen lanserades 2011 i USA. Idag används appen dagligen av 238 miljoner internetanvändare runt om i världen, enligt statistik från Hootsuite . Appen har aktiva användare som i genomsnitt öppnar appen mer än 30 gånger om dagen. Snapchat har en ung målgrupp jämfört med andra sociala kanaler, hela 82% av alla Snapchatare är under 34 år. Enligt en Hootsuite- undersökning gör 60 % av Snapchat-användarna spontana köp.Låt oss nu dyka in i hur du kommer igång med din Snapchat-annonsering nedan.
Kom igång med annonsering på Snapchat
För att komma igång med din Snapchat-annonsering måste du skapa ett företagskonto och få tillgång till Snapchats annonsverktyg: Snap Ads Manager. När du har nått stadiet för att skapa din annons måste du sätta ett mål, beroende på vem du vill nå genom din annonsering. Sedan väljer du målet för kampanjen; webbplatstrafik, installation av appar, varumärkeskännedom etc. För att slutligen, sedan välja budget och slutligen annonsens placering.Installera en pixel.
För att kunna mäta din annonsering och sedan kunna rikta om till dina befintliga kunder behöver du samla in data från dina nuvarande målgrupper. Du kan göra detta genom en pixel som du installerar i Snapchat Ads Manager.Vi kommer att fördjupa oss i detaljer längre ner i detta inlägg.
Strategi – Annonsering på SnapchatMål
Du behöver ett syfte med din annonsering för att kunna veta vilket mål du ska ha för din kampanj. Dessa baseras oftast på var i kundresan du vill nå din målgrupp.Det är vanligt att man utgår från dessa tre steg, som är en del av en klassisk marknadsföringstratt när man väljer ett mål:
Varumärkeskännedom
Consideration
Conversion
Målgrupper.
I valet av publik på Snapchats annonsplattform kan du, precis som andra kanaler, rikta din publik genom demografi, intressen och vanor. Ett tips är att skapa en persona efter den målgrupp du har idag, och sedan ta reda på vem du vill nå med din annonsering. Det här steget är det viktigaste för att du ska lyckas med din annonsering – för om du inte når rätt personer med dina kampanjer blir din annonsering inte lönsam.
Innehåll.
Via Snapchat kan du använda kreativt innehåll och det som främst är trendigt är rörligt innehåll som video. Det du bör tänka på är att innehållet behöver vara mobilanpassat för att fungera i appen.
Steg för steg – Annonsering på SnapchatI
Snapchat Ads Manager kommer du igång med din annonsering och så här går du tillväga steg för steg.Steg 1 – Välj ett målSom tidigare nämnts måste du sätta ett mål för din kampanj innan du sätter igång. I Snapchat Ads Manager kan du välja mellan dessa mål:
Varumärkeskännedom:
Bygg upp varumärkesmedvetenhet
Introducera potentiella kunder till ditt varumärke
Visa upp nya produkter eller tjänster för befintliga kunder eller potentiella kunder
Överväganden:
Appinstallationer
WebbplatstrafikTrafik till appen
Engagemang
Videovisningar
Leads generering
Konverteringar:
Konverteringar på hemsidanKatalog / Försäljning
Steg 2 – BudgetDu kan välja att ställa in en daglig budget eller livstidsbudget. När du har satt upp ditt mål baseras din kostnad i din annonsering på en målbaserad budgivning. Detta för att kunna optimera dina annonser. Det finns tre typer av budgivningsstrategier:Automatisk budgivning – Tillåter Snapchat att fördela din budget för att få så många interaktioner från målgruppen som möjligt.Högsta bud – är den högsta budget som Snapchat kan spendera för att få en så kostnadseffektiv CPA som möjligt
Steg 3 – FormatI Snapchat Ads Manager kan du välja mellan dessa format:
Enstaka bild eller video – Här kan du driva målgruppen via din bild eller video till din webbplats, app, video, AR Lins, eller App store genom att låta dem sopa upp din annons.
Story Ad – En samling av 3-20 bilder som kommer upp i din målgrupps ”discover-feed”Samlingsannons – En samling bilder av produkter som leder trafik till webbplatsen.AR Lens – Ett filter/lins som du skapar själv genom Snapchat Lens studio.
Sponsrat filter – Du kan skapa ditt eget filter med ett grafiskt element med ditt budskap som kan appliceras på din målgrupps Snapchat-video eller bild.
Dynamiska annonser – Dynamiska annonser är ett sätt att nå redan varma målgrupper, och för att anpassa en annons genom att rikta in sig på en produkt som din målgrupp tidigare har recenserat kan du öka chansen för konvertering.Steg 4 – MålgruppNär du har valt ditt format är det dags att välja din målgrupp. Det finns fyra alternativ att välja mellan när det gäller att segmentera dina målgrupper. Du kan också välja att utöka din målgrupp med ”Utöka målgrupp automatiskt” för maximal räckvidd.
Livsstil – Relevant målgrupp utifrån vad din målgrupp tidigare har interagerat med, och består av underkategorier utifrån intressen.
Shoppers – Målgrupp baserad på vad folk köper i butiker, restauranger, arenor och återförsäljare.
Tittare – Målgrupp baserat på vad de tidigare sett på TV, film och video.
Besökare – Målgrupp baserat på de platser de besöker under dagen som restauranger, butiker, nöjesaktiviteter etc.
Steg 5 – Mät reklamNär du har installerat en pixel kan du mäta hur dina annonser presterar för att optimera dem mot ditt tidigare uppsatta kampanjmål. Det vanligaste är då att sätta upp specifika mätvärden (KPI).Här är några av de vanligaste KPI:erna:
Visningar – Hur många unika exponeringar har din annons?
Slutförandegrad– Hur många personer ser hela din videoannons på Snapchat-berättelsen?
Skärmdumpar – Hur många tar en skärmdump av din annons?Kostnad per klick – Hur mycket sveper varje annons upp på din annons?
Kostnad per mill- Vad är din kostnad per 1000 visningar?
Swipe Ups – Antalet gånger annonsen har registrerats som en användare har gjort en svep uppåt.
Genom dessa KPI:er kan du hålla koll på om din kampanj når det mål du strävar efter och optimera dina annonser under kampanjperioden.
A/B-testning
På samma sätt som att annonsera på Facebook kan du skapa ett A/B-test för att se vad din målgrupp interagerar och engageras av. Det gör du genom att skapa två annonser som liknar varandra, men du ändrar små detaljer som kan vara färg, kopia, språk etc. Sedan kan du utvärdera vad som lockar din publik och optimera dina annonser.Sammanfattning.Som med all reklam i sociala medier tar det tid att nå resultat. Det är viktigt att analysera din målgrupp och se till att du når rätt målgrupp. Det är det viktigaste annars spelar det ingen roll hur grafiskt snygga dina annonser är eller hur viktigt ditt budskap är. Så fokusera på att förstå din målgrupp och gör ett A/B-test på dina annonser. Det finns ingen slutsats, bara riktlinjer för hur man går tillväga. Testa saker, lär dig genom att göra och OPTIMERA mer!
Hoppas du gillade artikeln. Glöm inte att hålla dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!