Annonsering på LinkedIn: En nybörjarguide

Inlägg skrivet av

Team Remotion

|

15 feb. 2021

Linkedin är en unik social plattform som grundades redan 2002, och har idag över 260 miljoner användare varje månad, och totalt 760 miljoner användare i över 200 länder enligt statistik från Kinsa. På den sociala plattformen finns enorma möjligheter för dig som vill nå ut inom B2B och vill bygga ett nätverk i ditt yrkesliv. I genomsnitt spenderar Linkedin-användare 17 minuter varje dag. Av alla aktiva användare söker 40 miljoner jobb via plattformen varje månad.

Utveckling av betald marknadsföring.

I tio år har vi kunnat använda betald marknadsföring. Annonsering är ett kostnadseffektivt sätt att nå ut till fler människor än dina följare och prospektera nya potentiella kunder. Annonsering i sociala kanaler har öppnat nya affärsmöjligheter genom att bidra till e-handelns tillväxt, och även nya sätt att rekrytera och hitta spetskompetens för företag.

Möjligheter med annonsering på Linkedin.

Som arbetsgivare kan du nå de specifika roller du vill anställa i ditt företag genom rekryteringsannonser. Fördelen med Linkedin är att du genom ditt nätverk även kan hitta rätt kompetens för att dina tjänster ska kunna tillsättas utan att personen i fråga aktivt söker. Men du kan också skapa annonser som kan hjälpa dig att generera leads, nya kunder, öka din varumärkesmedvetenhet eller få folk att anmäla sig till ditt webbseminarium.

Så här kommer du igång - Annonsering på Linkedin.

För att annonsera på Linkedin krävs det att du först skapar ett konto i Linkedin för att sedan kunna skapa ett annonskonto i kampanjhanteraren som är Linkedins annonsplattform. Du behöver också en företagssida för att komma igång.

Linkedin Insight Tag.

För att kunna mäta din reklam, och analysera din målgrupp, rekommenderar vi att du ställer in din tekniska implementering innan din kampanj är live. Precis som Facebooks pixlar kan du installera en Linkedin insiktstagg för att kunna följa din målgrupp.

Strategi - Annonsering på LinkedIn

Detta är en grundläggande strategi för din annonsering på plattformen. Längre ner går vi steg för steg igenom vad du bör tänka på när du kommer igång med din annonsering.

Mål

Du behöver ha en målsättning för din kampanj och bör utgå från var på kundresan och i vilket steg du vill rikta dig till din målgrupp. Välj mellan dessa mål:

  • Varumärkeskännedom

  • Consideration

  • Conversion

Målgrupp.

Linkedins annonsplattform skiljer sig från andra kanaler genom att du kan nå specifika roller genom den exakta data från anställda och företagsdata som Linkedin har. Ditt val av målgrupp är det viktigaste för att du ska lyckas med din annonsering – för om du inte når rätt personer med dina kampanjer blir din annonsering inte lönsam.

Format.

På Linkedin finns det sju olika format att välja mellan som är anpassade för bild och video och du väljer format efter vilket innehåll du vill använda i dina annonser och ser sedan var de passar. Mer om format och placeringar längre ner i detta blogginlägg.

Budget.

I annonsering på Linkedin säljs annonserna genom promotion vilket innebär att du bjuder mot andra annonsörer som vill nå samma målgrupp. Du väljer prissättning via CPC eller CPM.

Steg för steg - Annonsering på Linkedin.

I kampanjhanteraren kan du skapa dina första annonser. Så här gör du - Steg för steg:

STEG 1 – VÄLJ ETT MÅL FÖR DIN KAMPANJ

Varumärkeskännedom. Du väljer varumärkeskännedom för att nå ett brett spektrum av nya potentiella kunder, som ännu inte känner till ditt varumärke särskilt väl.

Considerations. Du väljer webbplatsbesök, aktiviteter, filmvisningar för att engagera den målgrupp som har interagerat med ditt varumärke på något sätt tidigare.

Conversion. Leadgenerering, webbplatskonverteringar, jobbsökning du väljer för att få din målgrupp att konvertera, vilket kan vara att söka tjänsten du har i en rekryteringsannons eller att fylla i ett formulär om din produkt/tjänst.

STEG 2 – VÄLJ DINA MÅLGRUPPER

Som nämnts tidigare är detta steg det viktigaste av dem alla. Du kan välja att bygga dina målgrupper enligt följande alternativ:

  • Företag

  • Demografi

  • Utbildning

  • Arbetslivserfarenhet

  • Intressen och kvalifikationer

Om du inte vet exakt hur du vill bygga dina målgrupper. Du kan välja bland LinkedIns egna målgrupper och sedan komplettera dem med dina egna val. Linkedin kommer med förslag och sedan kan du välja om målgruppen ska ha koppling till exempelvis inom "ekonomi". Det är också möjligt att utesluta målgrupper som du inte vill nå med dina annonser. Det kan till exempel vara de som redan jobbar på ditt företag.

STEG 3 - FORMAT OCH PLACERINGAR

Du bör välja format enligt ditt val av mål, och de tillgängliga formaten är:

Sponsrat innehåll - Du kan öka innehållet du publicerar på din företagssida. Du kan sponsra dina foton, videor och länkar. När annonsen dyker upp i målgruppens flöde kan du leda dem vidare till en leads-gen form som en "call-to action", och sedan generera in kvalitativa leads genom din annons.

Bildannonser – En enda statisk bild.

Videoannonser – En video som spelas upp automatiskt för målgruppen när de rullar förbi flödet.

Lead Generating Ads – Denna annons låter dig lägga till ett formulär för potentiella kunder, till exempel en rapport

Galleriannonser – Visar flera bilder i rad i ett galleriformat och du kan också välja att lägga till ett formulär för att generera potentiella kunder.

Dynamiska annonser – Låter dig skapa annonser för en mer specifik målgrupp, till exempel: följare, jobbannonser eller spotlight-annonser.

Textannonser – Den här annonsen visas i högerkolumnen i nyhetsflödet och syftar till att driva trafik till din webbplats, om du har en tilltalande rubrik och bild kommer du att skapa leadgenererande annonser.

Meddelandeannonser – Detta format kommer som ett meddelande i din inkorg. Detta format uppfattas inte som en annons på samma sätt som de andra formaten och har en premiumfunktion där du kan skicka ett meddelande till vem du vill.

STEG 4 - BUDGET

Det är dyrare på Linkedin än andra plattformar och det är framförallt konkurrens bland andra annonsörer som vill synas för den målgrupp som du riktar dig till. För att göra dina annonser så kostnadseffektiva som möjligt bör du använda LinkedIns automatiska budgivningssystem som anpassar sig så att beloppet spenderas så bra som möjligt utan att överskrida ditt valda maxbelopp.

Det finns två sätt att styra din budget utifrån:

Daglig budget - Bestäm det belopp du vill spendera per dag.

Budgivning:

  • Högsta kostnadsbud – Det högsta belopp du vill bjuda via CPC, CPM eller CPS

  • Automatisk budgivning – Linkedin väljer att använda användarinformation för att automatiskt ställa in och justera din budgivning, för att sedan kunna optimera mot ditt valda kampanjmål.

STEG 5 - MÄT DIN ANNONSERING

I likhet med annonsering i Facebook Ads Manager kan du mäta följande:

Räckvidd – Hur stor exponering har dina annonser?

Klickfrekvens – Hur många personer klickar på din annons?

Kostnad per klick – Hur mycket kostar varje klick på din annons?

Frekvens – Hur många gånger ser din publik din annons per vecka?

Engagemangsgrad för video – Hur många människor interagerar med dina annonser genom videovisningslängden?

Trafik – Hur många leads genererar din webbplats för dina annonser?

ROAS - Vad blir din avkastning på annonseringskostnader?

Konverteringar – Hur många konverterar genom dina annonser?

Kostnad per action – Vad är kostnaden per lead?

Dessa nyckeltal hjälper dig att hålla reda på om din kampanj når de mål du vill nå och optimera dina annonser under kampanjperioden.

A/B-test På samma sätt som annonsering i Facebook kan du skapa A/B-tester för att se vad din målgrupp interagerar och engageras av. Det gör du genom att skapa två annonser som liknar varandra, men du ändrar små detaljer som kan vara färg, text, språk etc. Sedan kan du utvärdera vad som lockar din målgrupp och optimera dina annonser.

Sammanfattning.

Som i all reklam i sociala medier tar det tid att nå resultat. Det finns några saker som du som annonsör måste tänka på på Linkedin. På plattformen kan du nå ut väldigt snävt och det är lätt för dig att fastna i de specifika titlarna som du kan nå – glöm inte att använda fokus också för att kunna få större räckvidd.

Sätt av en bra marknadsföringsbudget för din annonsering i Linkedin. Det kostar mer att annonsera på Linkedin än på Facebook och man konkurrerar även med andra annonsörer på marknaden som bjuder på att synas för samma målgrupp under samma tidsperiod. Investera därför i en procentuellt högre budget än vad som är avsett för att vinna budgivningen mot dina konkurrenter. Du kan även justera budgeten under kampanjen – Utnyttja dina optimeringsmöjligheter.

I reklam måste du prova dig fram. Det finns bara riktlinjer – men ingen slutsats om hur du når din målgrupp. Så försök, lär dig genom att göra och OPTIMERA oftare!

Hoppas du gillade artikeln. Glöm inte att hålla dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!