Allt du behöver veta om TikToks framfart & varför du bör se över din mediemix
Inlägg skrivet av
Team Remotion
|
5 apr. 2022
De senaste åren har TikTok vuxit enormt sedan det lanserades 2016. Appen slogs samman med Musical.ly 2018 och har varit på topplistorna över de mest nedladdade apparna i både App Store och Play Store. Idag har appen över 1 miljard aktiva användare. Så vad vet vi om appen som är på allas läppar och vilka affärsmöjligheter finns?
Många uppfattar TikTok som en kreativ plattform där det finns utrymme att visa en annan sida utan filter och perfektion och på så sätt anses det vara ett lägre krav på kanalen. Hos TikTok finns ett högt engagemang och har en högre engagemang än både Instagram och Twitter. Därför finns det stora möjligheter att bygga ditt varumärke genom att publicera organiskt innehåll på plattformen.
Så vad vet vi mer om den här appen som är på allas läppar? Nåväl, här är lite TikTok-statistik som kommer att få dig att bli glad:
Totalt antal aktiva TikTok-användare över hela världen: 1,1 miljarder
Totalt antal TikTok-nedladdningar: 1,65 miljarderAntal videovisningar per dag: 1 miljard
TikTok-användare spenderar mer än 850 minuter per månad på appen
TikTok-användare spenderar i genomsnitt 52 minuter per dag på appen
Ungefär 50 % av TikToks globala publik är under 34 år med 26 % mellan 18 och 24
TikTok toppade listan 2019 med 738 miljoner nedladdningar och kom tvåa bland gratisapparna
TikTok var den absoluta favoriten bland appar 2020, och laddades ner hela 850 miljoner gånger världen över.
TikTok har de högsta engagemangsgraden för sociala medier per inlägg ( Upfluence fann att mikroinfluencers hade engagemang på 17,96 % på TikTok, 3,86 % på Instagram och 1,63 % på YouTube. Å andra sidan hade mega-influencers engagemang på 4,96 % på TikTok, 1,21 % på Instagram och 0,37 % på YouTube.)
Källa: Influencer Marketing Hub
Källa: Digital 2020 Global Overview Report av Hootsuite & We Are Social
Källa: TikTok Statistics – Uppdaterad februari 2021 av Wallaroo

Från och med juni 2020 har de mest populära innehållskategorierna på TikTok alla över en miljard visningar. Den mest sedda innehållskategorin i appen var underhållningsinnehåll, med totalt 443,3 miljarder hashtag-visningar. Förmodligen inkluderar denna kategori alla dessa läppsynkroniseringsvideor. Den näst mest sedda innehållskategorin var dans, med totalt 150,3 miljarder hashtag-visningar.
De följande kategorierna är:
Pranks (spratt) – 54 miljarder
Fitness/sport – 43,3 miljarder
Hemreno/gör-det-själv – 28,6 miljarder
Skönhet/hudvård – 21,8 miljarder
Mode – 17,5 miljarder
Recept/matlagning – 12,9 miljarder
Life hacks/råd – 8,3 miljarder
Husdjur – 7,5 miljarder
Utomhus -1,2 miljarder
Medan underhållnings- och dansvideor monopoliserar TikTok-användares tid och intresse, är det tydligt att de är villiga att spendera tid på att titta på videor om ett bredare spektrum av ämnen nuförtiden – vilket innebär större möjligheter för företag att skapa en stark närvaro och att skapa verklig affärseffekt över hela plattformen. Här är några svenska exempel på företag som har utnyttjat dessa stora möjligheter.
”Det viktigaste är att göra en plan för hur du vill presentera ditt varumärke i den här kanalen – både organiskt, genom influencers och i betald social samt förstå och analysera hur alla dessa tre delar tillsammans kommer att bidra till ökad varumärkeskännedom, försäljning, engagemang och nya kunder. För oss är TikTok en prestationsmarknadsföringskanal bland alla andra kanaler och vi optimerar och har implementerat samma KPI:er som vi har i våra andra kanaler”, säger Raisa Räisänen från Ideal of Sweden i en intervju med E-handel .

”I slutet av 2019 registrerade Stronger ett konto på TikTok när vi märkte att den kanalen växte snabbt bland den yngre delen av vår målgrupp. Det är fortfarande väldigt få företag som har etablerat sig på TikTok och vi bestämde oss därför för att börja utveckla en strategi för att TikTok ska ligga i framkant”, säger Juri Gendelman, Head of Growth på Stronger i en intervju med E-handel.
Från början var de bara en kanal som användes av den yngre målgruppen även kallad generation Z där personerna som växte upp efter millennieskiftet ingår. Under 2020 ökade användningen av TikTok i målgruppen med 26-35 från 5% under Q1 till 15% under Q3 enligt ” Svenskar och internet 2020 ” och trots att den fortsatte att öka under 2021. Under pandemin har kanalen varit används för annat än bara utmaningar och dansvideor. Vårdpersonal i USA har kunnat sprida information om Covid-19 och utbilda målgruppen för att förhindra fiktiva nyheter. Detta genom att publicera sketcher, nya sätt, musikvideor och duetter.

Ovan kan du se TikTok-användare som använder appen i utbildningssyfte. Chipotle använder appen för att dela sina kunders innehåll och på så sätt har de byggt upp en community. Edmon Torosyan undervisar sina anhängare i juridiska frågor. Gordon Ramsey delar klipp där han kommenterar andras matlagning.
Annonsering på TikTok
TikToks eget annonsverktyg påminner om Facebook Ads Manager genom att du kan skapa, leverera och optimera dina annonser. Men skapa också primärmålgrupp baserat på demografi, geografi, intressen och sedan anpassade målgrupper och lookalike-publik efter det. Du kan välja målet för din kampanj: Trafik och konverteringar beroende på vad ditt mål med kampanjen är. Men framför allt finns det möjligheter att öka ditt engagemang. Annonseringen på TikTok har bara börjat, eftersom konkurrensen är lägre bland din målgrupp och det finns stora chanser att ditt företag vinner mark på plattformen på detta sätt. Genom att haka på trender kan du därför enkelt växa och ta plats hos målgruppen.
Alldeles nyligen meddelade TikTok att TikTok for Business är öppet för affärer i Norden, vilket du kan läsa mer om i deras pressmeddelande här eller på Resumé här .
Annonsformat på TikTok
Brand Takeove r – Är format anpassat för varumärkesbyggande annonsering – effektivt för målgruppen. Men dyrt eftersom det är specificerat för en målgrupp.

TopView-annonser – I likhet med Brand Takeover ger du användaren tre sekunder på sig att scrolla innan annonsen visas i flödet.

In-Feed-annonser – Korta videoannonser som finns i flödet och kan vara upp till 60 sekunder långa:

Branded Hashtag Challenge – Gillar vanliga hashtagstrender och utmaningar med både möjligheter organiskt och sponsrat. Chansen är stor att din utmaning kan ses på TikToks Discover-Banner.
Logotypade effekter – För att skapa dina egna delbara klistermärken, filter och effekter.

Om du strävar efter att stärka ditt varumärke och vill öka ditt engagemang är TikTok en bra kanal att ta med i din mediemix. Hos TikTok finns möjligheten att komma nära och lära känna din målgrupp. Det finns också, som tidigare nämnts ovan, möjligheter att ta mark då många företag ännu inte har upptäckt TikTok och dess potential.
Lycka till! Genom att prova själv kommer du att lära dig och framförallt utvecklas för att uppnå bästa resultat.
Glöm inte att hålla dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!