Omfattning & mål
Projektet omfattade en lanseringskampanjsstrategi i sociala medier med huvudfokus på konvertering och lojalitet. Andra mål var att upprätta och lansera Aimo som varumärke, fånga relevanta målgruppsgrupper baserat på intresse och beteende, driva appinstallationer och värna om lojala användare. Sagt och gjort, tillsammans satte vi ett ambitiöst mål på 20 000 appinstallationer för tre månader.
Nyckeltal
80 000+ appinstallationer
175 000 + genomförda bilresor
En minskad appnedladdningskostnad med -93.5%
Framgång & utförande
Metod
Full-funnel strategi för sociala medier
Hypotesmodellering
Koncept & innehållsproduktion
Målgruppssegmentering och skalbarhet
Mediaplanering och betald annonsering
AB-tester och optimering
Mätning
Benchmarking för användare och företagsinsikter
Lanseringsstrategi
För att skapa och anpassa en vattentät kommunikationsstrategi var vårt första steg att analysera konkurrenter och potentiella målgrupper både inom tullarna i Stockholm och i de närliggande förorterna. Strategin fastställdes genom analysen, som inkluderade en detaljerad innehålls- och distributionsplan för varje målgruppssegment. Även om målet var detsamma för varje målsegment (att skapa varumärkeskännedom, övervägande av tjänsten och maximera användningen av appen) skulle uppfattningen av aimos budskap upplevas unikt beroende på livsstil och beteende.
Kundresan
Baserat på Aimos varumärkeskoncept "gets you there" skapade och producerade vi annonser anpassade till våra fyra fokusområden som syftade till att fånga uppmärksamhet, bygga medvetenhet och uppmuntra till frekvent användning av tjänsten. Under lanseringskampanjen nåddes medborgarna i Stockholm av våra annonser genom en kreativ kombination av aimos bilinformation tillsammans med relevanta nyckelord för att skapa rätt associationer. Syftet med varumärkesmedvetenhetsannonserna var att sätta aimo på kartan som "Stockholms första elbilspool" genom att använda visuella kopplingar till bilens exteriör och kännetecken för Stockholm. När vi gick nedåt i tratten fokuserade de följande annonserna strikt på beteendet hos målgrupperna. Detta innebar att varje målgrupp fick skräddarsydda annonser baserat på deras unika beteende och livsstilsval.
Distribution
Distribueringsplanen inkluderade tre kampanjer: förlansering, lansering och efterlansering. Förlanseringen syftade till att bygga varumärkeskännedom och samla in data om våra målgrupper, som skulle användas för lanseringskampanjen. Lanseringskampanjen fokuserade på att etablera en bred varumärkeskännedom för aimo och dess tjänst i Stockholm. Den kärnmässiga målgruppen delades in i tre kategorier: konkurrenter, demografi och livsstil. Tillsammans med de segmenterade kärnmålgrupperna genomförde vi A/B-splittester mellan rationella och emotionella värden. Utöver detta bearbetade vi den engagerade publiken (de som hade laddat ner appen men inte registrerat sig eller använt tjänsten) genom att visa dem dynamiska produktannonser (DPA), vilket ger oss möjlighet att granulerat rikta oss till människor med hög relevans i alla steg av försäljningstratten.