Nyckeltal
1,3M+ unika personer exponerades för varumärket
Erbjudandet sågs över 11M+ gånger
-87.2% minskning i kostnad per lead under projektperioden
+75% ökning av leads från kampanjstart
Huvudutmaning
Epicenter kontaktade Remotion under sin expansion över fyra marknader: Stockholm, Amsterdam, Oslo och Helsingfors. Epicenter hade varierande varumärkesmedvetenhet över de olika marknaderna och behövde hjälp med att paketera ett skalbart ramverk för att driva verksamhet genom sociala medier baserat på de olika marknadernas behov och förhållanden. Målen med partnerskapet var att öka varumärkesmedvetenheten på både nationell och internationell nivå, skapa en smart metod för prospektering, engagera nya och nuvarande medlemmar och slutligen generera leads inom alla affärsområden – utrymmen, evenemang, medlemmar, campus och boende.
Framgång & utförande
Metod
Komplett funnelstrategi för sociala medier för fyra marknader
SEM-strategi och hantering av två marknader
Medieplanering och betald annonsering
A/B-tester och optimering
Mätning av leads och målgruppsinsikter
Genomförande & strategi
Strategin genomfördes i två grupperingar: 1) Amsterdam, Oslo och Helsingfors och 2) Stockholm. Fokusområdet för Amsterdam, Oslo och Helsingfors var den övre tratten för att öka varumärkesmedvetenheten för Epicenter och generera nya kunder och leads för medlemskap och att hyra kontorslokal. För Stockholm fokuserade vi på att upprätthålla existerande engagemang och expandera, med syftet att öka kännedomen kring campus. Utöver att konvertera nya leads till nya medlemmar, engagerade vi också Epicenters community genom att fokusera på evenemang, medlemmar och kunskapsdelning.
Koncept
Det kreativa ramverket för Epicenter skapades för att paketera de olika erbjudandena; utrymmen, event, medlemmar, campus och boende med en tydlig strukturerad kommunikationsplattform för både betald och organisk marknadsföring. Det gjorde vi genom att kategorisera intresset inom de olika affärsområdena; varumärke, kontorsutrymme, campus och boende, nya medlemmar, medlemsberättelser, event, community-event, ledarskap, teknologi och kunskap. Vi paketerade Epicenter genom att skapa en struktur för varumärkeskännedomen och designade ett unikt grafiskt ramverk för de olika områdena. Varje affärsområde fick en utsedd färg från Epicenters färgpalett och ikoner designades för att skapa igenkänning när de riktas mot de olika budskapen. Ramverket innehåll även metod för hypotesarbete och A/B-tester för identifiera hur de olika marknaderna reagerar på olika typer av annonser.